تصویر صادرات ایران در عراق

03:19 - 1400/01/18
با ترسیم چالش‌های صادرات ایران به عراق آمارها حکایت از نیمه ناتمام ماندن بیش از یک میلیارد دلار پروژه مهندسی در عراق دارد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از نیمه ناتمام ماندن یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار پروژه مهندسی در عراق خبر داد و البته در این باره تاکید دارد: دولت عراق به علت نداشتن منابع مالی نتوانست پروژه‌ها را فعال کند و ایران نتوانسته در پروژه‌های فنی و مهندسی آنگونه که باید فعال باشد. 

از دید حمید حسینی ایران اگر چه در بخش سخت‌افزاری در عراق فعال است، ولی هر لحظه ممکن است، با آغاز تولیدات عراق در بخش‌های مختلف این بازارها را از دست دهد.

فعالان بازرگانی ایران و عارق معتقدند: ۷۰ درصد موانع تجارت با عراق به خود ما برمی‌گردد، زیرا ایران تحریم هست و آن‌ها تحریم نیستند. درحال‌حاضر ارتباطات مالی بیشتر به شکل سنتی با این کشور در حال انجام است و با حل مشکل روابط بانکی وضعیت تجارت دو کشور ایران و عراق بهتر می‌شود.

بر مبنای آمار ارائه شده میزان صادرات ایران به عراق در ۴ سال گذشته تقریبا رقم ثابتی بوده است. از نگاه کارشناسان برای حفظ و گسترش سطح روابط با عراق باید شیوه حضور در این کشور را تغییر داد.

تفصیل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.