نسبت عرضه ورق « فولاد »

02:53 - 1400/01/18
درصد عرضه ورق فولاد مبارکه در سیستم مچینگ و تالار بورس کالای ایران بر مبنای نظر وزیر اقتصاد تغییر نمی‌کند.

حامد سلطانی‌نژاد؛ مدیرعامل بورس کالای ایران در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص عرضه‌های ورق در سیستم مچینگ و تالار بورس کالا می‌گوید: به تازگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام کردیم که آیا درصد عرضه ورق در سیستم مچینگ و تالار را تغییر بدهیم یا خیر؟ که شخص وزیر صنعت در نامه‌ای به ما اعلام کردند: با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان دائمی، این نسبت تغییری نکند.

در بازار ورق فولاد، دو‌گونه مصرف‌کننده وجود دارد که یک گروه نیازشان فصلی است و گروه دیگر، نیاز مستمر و دائمی به ورق دارند. از زمان تاسیس بورس کالا، برای آنکه نیاز مصرف‌کنندگان مستمر برطرف شود و آن‌ها با کمبود مواد اولیه مواجه نشوند، تصمیم گرفته شد بخشی از عرضه ورق فولاد در تالار بورس کالا عرضه و کشف قیمت و بخش دیگر در سیستم مچینگ و برای مصرف‌کنندگان مستمر در نظر گرفته شود.

درصد عرضه ورق در تالار و سیستم مچینگ در سال ۸۵ بنا به درخواست سندیکای لوله و پروفیل، ۱۰ درصد در تالار و ۹۰ درصد در مچینگ بود که در دو سال اخیر با ورود شورای رقابت این نسبت به ۲۵ و ۷۵ درصد تغییر کرد. حتی به گفته سلطانی‌نژاد در این شرایط فولاد مبارکه تا ۴۰درصد محصول‌هایش را در تالار عرضه کرد و ۶۰ درصد راهی سیستم مچینگ می‌کرد.