رانت‌زدایی از بازار دلا‌ر

02:47 - 1400/01/18
بازارساز ارزی با افزایش سه کانالی دلار، قیمت ارز مداخله‌ای را به قیمت بازار نزدیک کرد. درواقع با اقدام دیروز قیمت دلار و یورو تزریق‌شده به بازار از سوی بانک مرکزی با قیمت این دو ارز در بازار آزاد تا حدودی همسان شد.

روز گذشته سیاست‌گذار ارزی در یک گام مثبت قیمت دلار در حجم عمده را به انتهای کانال ۴ هزار و ۷۰۰ تومان برد تا هم زمینه‌های رانت و آربیتراژ را در بازار از میان ببرد و هم صف‌های ارزی را خلوت‌تر کند. این در حالی بود که در روزهای گذشته بازارساز عرضه خود را در کانال ۴ هزار و ۴۰۰ تومان قرار داده بود؛ پدیده‌ای که به‌واسطه اختلاف قیمت با بازار غیررسمی زمینه کسب رانت را در بازار فراهم آورده بود.

نکته جالب روز گذشته آن بود که بازار غیررسمی نیز به اصلاح سیاست سیاست‌گذار در قیمت‌گذاری دلار واکنش شدیدی نشان نداد و در اوایل کانال ۴ هزار و ۸۰۰ تومان تغییرات خود را صورت داد. کارشناسان اعتقاد دارند بازارساز برای حفظ آرامش در بازار ارز باید در گام‌های بعدی ۳ اقدام را صورت دهد؛ نظارت بیشتر بر مکانیزم‌های توزیع ارز در بازار، بر هم زدن زمینه‌های آربیتراژ میان دلار و یورو و مدیریت نرخ حواله درهم.

بررسی‌ها نشان می‌داد روز دوشنبه با وجود اصلاحات قیمتی، ارزش یورو نسبت به دلار بالاتر بود؛ امری که می‌توانست موجب خروج اسکناس آمریکایی از بازار داخلی و ورود ارز اروپایی به جای آن شود.

تفصیل گزارش را اینجا بخوانید.