عزم چین برای حذف ظرفیت مازاد فولاد و زغال‌سنگ

02:17 - 1400/01/18
کمیسیون اصلاح و توسعه چین در گزارشی اهداف در نظر گفته شده در زمینه حذف ظرفیت مازاد تولید فولاد و زغال‌سنگ این کشور را برای سال 2018 اعلام کرد. با در نظر گرفتن ارقام مذکور، چینی‌ها دو سال زودتر از موعد مقرر به هدف نهایی خود در این زمینه دست خواهد یافت.
عزم چین برای حذف ظرفیت مازاد فولاد و زغال‌سنگ

در مراسم شروع به کار پارلمان چین در سال جدید قمری این کشور، کمیسون اصلاح وتوسعه در گزارشی اعلام کرد که سال 2018میلادی 30 میلیون تن از ظرفیت مازاد تولید فولاد این کشور کاسته خواهد شد و در عین حال 150 میلیون تن از ظرفیت تولید زغال سنگ نیز از مدار تولید خارج می‌شود. در صورت تحقق این ارقام، دولت چین دو سال زودتر از موعد در نظر گرفته شده به هدفگذاری خود در زمینه کاهش ظرفیت تولید این دو صنعت خواهد رسید.

با کاهش 30 ملیون تنی ظرفیت مازاد تولید فولاد در سال جاری، مجموع کاهش ظرفیت این صنعت از ابتدای سال 2016 تا پایان سال 2018 به 145 میلیون تن خواهد رسید. همچنین با حذف 150میلون تن از ظرفیت تولید زغال سنگ، مجموع ظرفیت در این بازه سه ساله بالغ بر 590 میلیون تن خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که در سال گذشته میلادی میزان تولید زغال سنگ چین با افزایش سالانه ای بیش از 3 درصد به 3/45 میلیارد تن رسید و تولید فولاد این کشور نیز به رکورد 832 میلیون تن دست یافت. قیمت های جذاب این محصولات در بازارهای جهانی علت اصلی رشد تولید در واحدهای فولادسازی و معادن زغال سنگ به حساب می آید.

بدین ترتیب تنها با تکیه به سختگیری دولت چین در زمینه حذف ظرفیت مازاد در صنعت فولاد  و زغال سنگ نمی توان انتظار داشت که سطح تولید این دو محصول در سال جاری کاهش یابد و میزان تولید مسلما همانند دو سال اخیر به شدت متاثر از روند قیمت این دو محصول خواهد بود.