روند مبهم قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی

02:09 - 1400/01/18
بازار اتیلن معاملات مبهمی را در این هفته پشت سرگذاشت و با وجود رشد قیمت در شمال شرق آسیا، قیمت در جنوب شرق قاره کهن روندی نزولی را تجربه کرد.

پلاتس: این هفته تقاضا برا اتیلن از سوی مشتریان چینی روندی رو به رشد را تجربه کرد. در این میان تقاضا برای محموله هایی که در نیمه دوم مارس به بازار وارداتی چین خواهند رسید بیش از سایر محموله ها بود.

با این وجود فعالان بازار محصولات پتروشیمی از تداوم رشد قیمت اتیلن اطمینان ندارند چرا که تعدا ملموسی از واحدهای پتروشیمی  منسجم کره جنوبی به علت حاشیه سود منفی پلی اتیلن، تولد این محصول را کاهش داده اند و احتمال دارد اتیلن تولیدی خود را به صورت مستقیم وارد بازار کنند که همین امر نیز می تواند در هفته های پیش رو سطح عرضه این محصول را بالا ببرد. در حال حاضر فاصله قیمت پلی اتیلن و با اتیلن در آسیا به منفی 30 دلار رسیده و این در حالی است فاصله قیمت 150 دلاری این دو محصول ، تولید پلی اتیلن را در نقطه سر به سر قرار خواهد داد.

براین اساس هر تن اتیلن در قراردادهای سی اف آر شمال شرق آسیا در این هفته با رشدی 10 دلاری به 1240 دلار رسید. در قراردادهای سی اف آر جنوب شرق آسیا قیمت 10 دلار کاهش یافت و در سطح 1170 دلار قرار گرفت.