عزم عربستان برای کاهش بیش‌از‌پیش تولید نفت خام

01:38 - 1400/01/18

در حالی که روز گذسته شاهد اعلام موافقت کشورهای غیر عضو اوپک در نشست با اعضای این کارتل نفتی برای کاهش کمتر از ششصد هزار بشکه‌ای تولید نفت خام بودیم، وزیر نفت عربستان از آمادگی این کشور برای کاهش بیش از پیش تولید خبر داد.

در نشست روز گذشته که در مقر اوپک در وین برگزار شد، کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه با کاهش  558 هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در شش ماهه ابتدایی سال 2017 موافقت کرده و آمادگی خود را برای تمدید این اقدام در ادامه سال نیز اعلام نمودند. این در حالی بود که گمانه زنی‌ها از کاهش ششصد هزار بشکه‌ای تولید نفت خام این کشورها پیش از نشست اخیر خبر می داد.

در این میان پس از اعلام توفق مذکور وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور آمادگی کاهش تولید به کمتر از سطح 10 میلیون بشکه در روز را دارد. خالد الفلیح در این رابطه اظهار داشت که کاهش نفت عربستان سعودی از ماه ژانویه اجرایی خواهد شد و ما آمادگی داریم با توجه به شرایط بازار تولید خود را به سطوحی کمتر از آنچه در پایان نوامبر تعهد کرده بودیم برسانیم.

این در حالی است که در توافق اخیر اعضای اوپک، عربستان سعودی متعهد شده بود که تولید خود میزان کمتر از پانصد هزار بشکه کاهش داده و به 10/06 میلیون بشکه برساند.