گروه تجاری Noble مطرح کرد

انتظار برای رشد قیمت زغال‌سنگ در 2018

01:13 - 1400/01/18
تداوم رشد مصرف زغال سنگ حرارتی در کشورهای آسیایی تقاضا برای این محصول را در بازار حمل دریایی باز هم افزایش خواهد داد و همین امر نیز می‌تواند از رشد قیمت در سال جاری حمایت کند.
انتظار برای رشد قیمت زغال‌سنگ در 2018

گروه Noble که به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های فعال در تجارت کالاهای صنعتی در جهان شناخته میشود در گزارشی پیش‌بینی کرد که به تبع افزایش مصرف زغال سنگ در آسیا، تقاضا این محصول در بازار حمل دریایی در سال 2018 میلادیی با رشدی به میزان 48 میلیون تن (5 درصد) نسبت به سال گذشته به 974 میلیون تن خواهد رساند. در مقابل انتظار می‌ر‌‌ود سطح عرضه در این بازار کاهشی 10 میلیون تنی را تجربه کند و بدین ترتیب بازار با کمبود عرضه در سال جاری مواجه شود.

بر طبق این گزارش انتظار می‌رود که سطح تولید زغال سنگ حرارتی تنها در سه کشور ایالات متحده، اندونزی و روسیه سیری رو به رشد را در سال 2018 تجربه کند. در عین حال حتی با وجود افزایش تولید در اندونزی نیز نمی‌توان چندان نسبت به سرازیر شدن زغال سنگ تولید شده به بازار صادراتی امیدوار بود چرا که سطح تقاضا نیز در این کشور در حال رشد است.

تحلیلگران نوبل معتقدند که بازار ساخت و ساز چین در آستانه یک چرخه جدید قرار دارد و که همین امر منجر به افزایش مصرف زغال سنگ از سوی بخش گرمایش و همچنین بخش تولید برق خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تولید فولاد هند در سال جاری رشد سالانه‌ای به میزان 10 درصد را تجربه کند که همین امر می‌تواند مصرف برق در این کشور را افزایش داده و به رشد تقاضا برای زغال سنگ از سوی بخش نیروگاه‌های برق این کشور منجر شود.

بدین ترتیب با درنظر گرفتن روند رشد تقاضا برای زغال سنگ و در عین حال محدویت عرضه این محصول، به احتمال قوی با بروز کمبود عرضه باید شاهد تقویت قیمت در بازارهای وارداتی نقاط مختلف جهان باشیم.