تداوم افت قیمت فلزات پایه در لندن و شانگهای

01:00 - 1400/01/18
در پی تداوم روند متزلزل بورس‌های جهانی در روزهای اخیر، دلار آمریکا رشد بسیار مناسبی را در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تجربه کرده و همین امر نیز بازار فلزات را زیر فشار شدیدی قرار داده است. در عین حال افزایش موجودی برخی از فلزات در انبارهای بازار لندن نیز مزید بر علت شده تا قیمت ها در مسیر نزولی قرار بگیرند.
تداوم افت قیمت فلزات پایه در لندن و شانگهای

با تعطیلی موقت دولت آمریکا پس از عدم رای گیری بر سر طرح تامین مالی موقت در کنگره این کشور، روند صعودی شاخص دلار در صبح امروز متوقف شد اما کماکان این نماگر نسبت به  پایان هفته گذشته افزایشی 1/1 درصدی را منعکس می کند. تداوم روند متزلزل بازارهای سهام در آمریکا و دیگر مناطق جهان از دلایل اصلی ورود سرمایه ها به بازار ارز و تمرکز بر دلار به عنوان دارایی امن در مقابل سهام به حساب می آید. بدین ترتیب بار دیگر فلزات در بازار لندن و شانگهای روندی رو به افول را در آخرین روز معاملاتی این هفته در پیش گرفته اند.

در عین حال روز گذشته بیش از 21 هزار تن بر موجودی انبار مس در بازار لندن افزوده شد و همین امر نیز فشار مضاعفی را بر معاملات این محصول پدید آورد. در این میان انتشار خبر افزایش واردات مس از سوی چین در ماه ژانویه کمی از فشار بر معاملات این محصول را کاهش داد.

از دیگر اخبار مربوط به بازار فلزات در روز جاری نیز می توان به افزایش بیش از 14 درصدی صادرات آلومینیوم از سوی چین در ماه ابتدایی سال 2018 اشاره کرد. بر این اساس میزان صادرات محصولات آلومینیومی از سوی چین در ماه ژانویه به 445 هزار تن رسیده است.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات صبح جمعه در لندن هر تن مس با افتی 0/5 درصدی در سطح 6827 دلار قرار گرفته و آلومینیوم نیز 0/6 درصد ارزان شده و به 2158 دلار رسیده است. روی با کاهش قیمتی 0/5 درصدی در سطح 3398 دلار معامله می شود و سرب نیز با افتی به میزان 0/8 درصد ، به قیمت 2509 رسیده است .