شورای جهانی طلا گزارش داد

تقاضای جهانی طلا به کف هشت سال اخیر رسید

00:53 - 1400/01/18
شورای جهانی طلا در جدیدترین گزارش فصلی خود از افت 7 درصدی تقاضای جهانی طلا در سال 2017 به تبع کاهش تقاضای سرمایه گذاری در بازار این محصول خبر داد. در این میان تقاضا از سوی بخش جواهرسازی پس از سه سال در مسیر صعودی قرار گرفت.
تقاضای جهانی طلا به کف هشت سال اخیر رسید

بر طبق گزارش شورای جهانی طلا در سال گذشته میلادی تقاضا برای این محصول با افتی 7 درصدی به 4071/7 تن رسیده که این رقم پایین‌ترین سطح تقاضا در هشت سال اخیر به حساب می‌آید.

 براین اساس در سال 2017 تقاضای سرمایه گذاری در بازار طلا از طریق کاهش جریان نقد ورودی به صندوق‌های قابل معامله با پشتوانه طلای فیزیکی در حدود 25 درصد کاهش یافته است. رونق معاملات سهام در اقتصادهای بزرگ جهان و چشم انداز افزایش نرخ بهره در ایالات متحده از دلایل کاهش اقبال به بازار طلا در سال گذشته  به حساب می‌آید

در این میان تداوم سیاست‌های پولی انبساطی در سطح اتحادیه اروپا باعث شد تا 73 درصد از کل سرمایه‌گذاری جهانی بر روی صندوق‌های طلای قابل معامله به صندوق‌های اروپای وارد شود.

باوجود افت تقاضای سرمایه‌گذاری، تقاضای فیزیکی از سوی بخش جواهر‌سازی در سال گذشته برای اولین مرتبه پس از سال 2013 روندی افزایشی را تجربه کرده  و نرخ رشدی 13 دصدی را به ثبت رسانده است. بر طبق گزارش شورای جهانی طلا، سطح تقاضا از سوی بخش جواهرسازی هند در سال گذشته رشدی 12 درصدی را پشت سرگذاشته و به 726/9 تن رسیده و در چین نیز شاهد رشد 3 درصدی تقاضا از سوی این بخش بودیم.  میزان تقاضای چین در سال گذشته در سطح 953/3 تن قرار گرفته است.

در انتهای این گزارش پیش‌بینی شده که تقاضا از سوی بخش تولید جواهر هند و چین در سال 2018 میلادی تغییر قابل ملاحظه را نسبت به سال گذشته تجربه نکند. همچنین تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی نیز همین وضعیت را در سال جاری پشت سر خواهد گذاشت و در سطح300 تا 400 تن قرار خواهد گرفت.