هشدار پلاتس در زمینه تداوم برنامه کاهش تولید نفت

بازی اوپک در بزنگاه

00:43 - 1400/01/18
وزرای نفت کشورهای عضو اوپک بارها به شایعات مطرح شد در زمینه اتمام دائم برنامه کاهش تولید نفت خام واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که هنوز سطح ذخایر جهانی نفت خام در سطوح بسیار بالایی است. در این میان برخی تحلیلگران بازار انرژی معتقدند که اعضای اوپک در این زمینه اغراق می‌کنند و سطح ذخایر کمتر از چیزی است که از سوی آنها اعلام می‌شود.
بازی اوپک در بزنگاه

تحلیلگران موسسه پلاتس در جدیدترین گزارش خود اظهار کردند که بخش اعظمی از ذخایر مازاد جهانی نفت خام از میان برداشته شده و تعادل بازار نفت کم و بیش محقق شده است. بر اساس این گزارش تداوم اقدامات اوپک میتواند رالی اخیر قیمت را تشدید کرده، تولید جهانی را افزایش داده و تقاضا برای نفت را دچار اخلال کند. با این وجود تحلیلگران پلاتس بر این عقیده‌اند که رشد بیش از پیش قیمت نفت تا پیش از نیمه دوم سال و افزایش تقاضا بر اساس الگوی فصلی اتفاق نخواهد افتاد.

این همان وضعیتی است که در سال 2014 اتفاق افتاد. قیمت‌های بالاتر از 100 دلار برای هر بشکه نفت خام منجر به جهش تولید نفت شیل آمریکا انجامید و در عین حال مصرف جهانی این محصول نیز به تبع قیمت‌های مذکور با اخلال روبرو شد. با این وجود در برهه کنونی نگرانی در زمینه افزایش تولید نفت شیل به اندازه سال‌ها گذشته نیست چرا که پس از سقوط شدید قیمت نفت خام پس از 2014، تولیدکنندگان این محصول نظم مالی دقیقی را مد نظر قرار داده‌اند و تمرکز اصلی خود را به جای سطح تولید بر روی جریان وجوه نقد عملیاتی خود قرار داده‌اند.

در این میان برخی موسات مالی نگاه خوش بینانه‌تری را نسبت به پلاتس در زمینه تعادل بازار نفت خام دارند. برای مثال گلدمن ساکس در پایان هفته گذشته در یادداشتی خطاب به مشتریان خود اعلام کرد که بازار نفت در موقعیت فعلی یعنی  شش ماه زودتر از پیش‌بینی‌ها به تعادل رسیده است. این موسسه در یادداشت خود پیش‌بینی کرده که قیمت نفت تا میانه امسال به 82/5 دلار در هر بشکه برسد.

در این میان عناس الحاجی، تحلیلگر مستقل بازار انرژی در مصاحبه با پلاتس بر این موضوع تاکید کرد که افزایش تولید نفت آمریکا که اخیرا با عبور از مرز 10/04 میلیون بشکه در روز به اوج 47 سال اخیر رسیده تنها می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز بازار باشد چرا که قسمت اعظمی از تولید نفت آمریکا شامل نفت سبک و فوق سبک بوده و این در حالی است که کاهش تولید نفت اوپک شامل انواع سنگین‌تر نفت می‌شود.

با وجود تحلیل‌های ارائه شده، کماکان تعدادی از موسسات تحقیقاتی مشهور مانند آژانس بین المللی انرژی معتقدند که ذخایر مازاد این محصول در سال 2018 پابرجا خواهد ماند. این نهاد در گزارش اخیر خود اعلام کرده که سطح ذخایر نفت تا ماه نوامبر سال گذشته در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به میزان 90 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5 ساله بوده است. اوپک نیز این رقم را در سطح 133 میلیون بشکه برآورد کرد. همچنین  بانک UBS نیز اخیرا پیش‌بینی کرده نرخ رشد تولید نفت در سال جاری از نرخ افزایش تقاضای این محصول فراتر خواهد رفت و در صورت پابرجاماندن قیمت‌های کنونی در بازار، باید شاهد افزایش سطح ذخایر جهانی نفت خام باشیم.

البته در این میان باید به این موضوع نیز توجه کرد که گزارش سطح ذخایر موسساتی مانند آژانس بین الملی انرژی و اوپک با تاثیری دو ماهه به بازار اعلام می‌شود و ممکن است که در برهه کنونی بازار بیش از پیش به سوی تعادل حرکت کرده باشد.