رشد هفتگی شاخص دلار ایالات متحده

00:41 - 1400/01/18

شاخص دلار ایالات متحده در این هفته توانست روندی رو به رشد را پشت سر بگذارد که عمده‌ترین علت این امر نیز عملکرد ضعیف یورو به حساب می‌آید.

دلار ایالات متحده تا اوسط هفته روندی متزلزلی را پشت سر گذاشت اما در اواخر هفته و بیشتر تحت تاثیر سقوط ارزش یورو بار دیگر در مدار صعود قرار گرفت.  پس از رای منفی ایتالیای‌ها به رفراندوم قانون اساسی این کشور، یورو در اولین ساعات معاملاتی این هفته متزلزل شد و همین امر نیز دلار را به چالش کشید اما به سرعت این روند احیا شد و یورو به مدار صعود بازگشت. تحلیلگران معتقدند که شکست نخست وزیر ایتالیا در جلب رای مثبت مردم این کشور کاملا قابل پیش بینی بوده و همین امر نیز به سرعت در بازار ارز ارز منعکس گردیده است. در اواخر هفته اما با تصمیم بانک مرکزی اروپا برای ادامه برنامه خرید اوراق قرضه دولتی تا دسامبر سال آینده، یورو بار دیگر در مدار نزولی قرار گرفت و همین امر نیز منجر به تقویت معاملات دلار شد. بانک مرکزی اروپا سقف خرید ماهانه اوراق قرضه را از 80 به 60 میلیارد یورو کاهش داد اما زمان اتمام این برنامه را از آوریل به دسامبر سال 2017 موکول کرد

گفتنی است که شاخص دلار ایالات متحده طی روز جمعه با رشدی 0/48 درصدی به 101/59 واحد رسید و بدین ترتیب رشد هفتگی به میزان 0/81 درصد را تجربه کرد..