شاخص مدیران خرید تولیدی چین از هیجان بازار کاست

رشد فلزات با تداوم تزلزل دلار

00:31 - 1400/01/18
با تزلزل بیش از پیش ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان، فلزات پایه توانستند پس از افت قیمت در جلسه پیشین به مدار صعود بازگردند. همچنین موجودی انبار بیشتر محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن نیز در بهبود نسبی اوضاع امروز بازار نقش شایانی داشت. با این وجود انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین به مذاق فعالان بازار فلزات خوش نیامد و از هیجان معاملات کاست و بخشی از رشد پیشین قیمت‌ها را خنثی کرد.
رشد فلزات با تداوم تزلزل دلار

در آستانه اتمام نشست دو روزه سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا  و انتشار بیایه این نشست، سرمایه‌گذاران بازا ارز رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته اند و  بخشی از سرمایه گذاران نیز با بستن موقعیت های معاملاتی، قصد دارند خود را از ریسک احتمالی نتایج این نشست دور نگاه دارند. به تبع تزلزل مجدد دلار در برابر ارزهای مطرح جهان و بازگشت شاخص دلا به محدوده 89 واحد، معاملات در بازار فلزات بار دیگر رونق نسبی را تجربه می کند و قیمت‌ها به مدار صعود بازگشته اند.

در عین حال روز گذشته موجودی انبار بیشتر محصولات معاملاتی بازار لندن سیری نزولی را تجربه کرد و همین امر نیز در بهبود فضای بازار تاثیرگذار بود. روز سه شنبه موجودی انبار روی در بازار لندن نزدیک به 2 هزار واحد کاهش یافت و سرب نیز افت ذخایری به میزان هزار تن را تجربه کرد. در این میان روند رشد اخیر موجودی انبار مس نیز متوقف شد و سطح ذخایر این محصول 500 تن پایین آمد.

با این وجود انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین کمی تب و تاب معاملات کاست. بر اساس اعلام اداره آمار ملی چین شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه ژانویه به 51/3 واحد رسیده که این رقم به میزان مختصری پایین تر از پیش‌بینی‌ها است.

در این میان معاملات در بازار  اتی شانگهای با تبعیت از افت روز گذشته قیمت ها در لندن در محدوده منفی پیگیری می شود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی مختصر در سطح 7087 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/2 درصد گران شده و به 2221 دلار رسیده است. روی با رشدی 0/6 درصدی در سطح 3527 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با کاهش قیمتی 0/1 درصدی به 2598 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/1 درصد ارزان شد و آلومینیوم 0/3 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. سرب به میزان 0/5 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و روی  نیز افت قیمتی 0/2 درصدی را تجربه کرد.