مولفه‌های تداوم سطح تقاضا بررسی شد

خودنمایی متانول در چین

00:23 - 1400/01/18
متانول به عنوان کالایی پر مصرف در چین در سال‌های بعدی خودنمایی می‌کند اما این رویداد تا زمانی ادامه دارد که رویکردهای فعلی دولت چین ادامه یابد. تحلیل مزبور دورنمای متانول را با نگاهی به چین بررسی کرد.
خودنمایی متانول در چین

ولید هلالات؛ فعال بازار سرمایه

آمارها نشان می‌دهد مقدار تولید متانول توسط چین در سال 2017 افزایش یافت. شرکت‌های Mingshui، Hengsheng  و Zhongtian  واحدهای جدید متانولی خود را استارت زده‌اند، البته در طرف مقابل تقاضا به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

ابتدا اینکه چینی‌ها برای مسائل زیست محیطی به متانول بعنوان جایگزین سوخت نگاه می‌کنند و دوم آنکه واحدهای عظیم MTO توسط شرکت Changzhou چین افتتاح شده که نیازمند مصرف متانول است.

متانول، تمیز و ارزان است، بنابراین استراتژی چینی‌ها اختلاط آن با بنزین جهت افزایش آرام سوزی و مبارزه با آلودگی هوا است. فناوری دیگ بخار که از متانول به جای زغالسنگ جهت گرمایش منازل در چین بهره می‌برد مورد حمایت و توصیه دولت چین است. این فناوری ابتدا به صورت آزمایشی در استان‌های شاندونگ، هبی و هنان مورد استفاده قرار گرفت و حالا در شمال چین، استفاده از دیگ بخار محبوب شده  و سرمای بیش از حد در چین مصرف متانول را افزایش داد.

برخی از کارخانه‌ها برای گرمایش خود، دیگ بخار صنعتی ساخته‌اند و به جای زغال سنگ به سمت متانول رفته‌اند و این باعث کاهش آلایندگی آن‌ها شده است.

در سال 2018 چینی‌ها مقدار تولید متانول را 4میلیون تن افزایش می‌دهند که این به معنای نرخ رشد 5درصد است. کارخانه‌هایی همچون Anhui ، Mongolia  و Luxi Chemical در نیمه نخست سال جاری کارخانه‌های خود را افتتاح می‌کنند. بعید است که در سه ماه نخست سال 2018 واحدهای متانولی به مدار تولید وارد شوند اما انتظار می‌رود بتوانند در نیمه دوم تولید را افزایش دهند.

در بخش تقاضا، سه عامل مهم وجود دارد. فناوری تبدیل متانول به اولفین، استفاده از متانول در صنایع پایین دستی و همچنین استفاده به عنوان سوخت.

در فناوری MTO که متانول به اولفین تبدیل می‌شود، 3 کارخانه جدید در ماه آینده میلادی افتتاح می‌شوند. Jilin Connell ، Inner Mongolia و Huating Zhongxu نیازمند 3.3میلیون تن متانول در سال هستند. برای سال 2018 باید ببینیم آن‌ها دقیقا چه زمانی و با چه ظرفیتی کار را شروع می‌کنند.

اگر فرض کنیم چین کمونیستی به سیاست‌های فعلی خود (حفاظت از محیط زیست) پایبند بماند، این یعنی مقدار مصرف زغال سنگ کاهش و مقدار مصرف متانول به عنوان سوخت پاک و ارزان به شدت رشد می‌کند. مادامی که این شرایط فراهم باشد، نباید منتظر کاهش قیمت یا مقدار مصرف متانول بود.

در نهایت اینکه 4 کارخانه تولید کننده صنایع پایین دستی متانول در سال 2018 راه اندازی می‌شوند که مصرف سالانه آن‌ها تنها 440هزار تن است، بنابرانی نمی‌توانند تاثیر مهمی برای بازار متانول داشته باشند.

مجموع عوامل نشان می‌دهد متانول به عنوان کالایی پر مصرف در چین در سال‌های بعدی خودنمایی می‌کند اما این رویداد تا زمانی ادامه دارد که چین به تعهدات زیست محیطی و کاهش آلایندگی پایبند باشد.