افت قیمت در کمین بازار سنگ‌آهن

00:06 - 1400/01/18
میزان ذخایر سنگ آهن در بنادر چین در روزهای اخیر به رکوردی جدید رسیده و در صورت تداوم این روند احتمال سقوط قیمت در بازار نقدی چندان دور از ذهن نیست.
افت قیمت در کمین بازار سنگ‌آهن

موسسه SteelHome در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که تا تاریخ 19 ژانویه میزان ذخایر سنگ آهن در بنادر چین به 154/43 میلیون تن رسیده که این رقم نشان دهنده افزایشی 30 درصدی در 12 ماه اخیر است. اکنون از زمان رصد سطح ذخایر از سوی موسسه SteelHome از سال 2004 تاکنون رقم مذکور بی سابقه بوده است. این میزان سنگ آهن برای تولید 97 میلیون تن فولاد کفایت می‌کند.

تقریبا 37 درصد از موجودی انبار سنگ آهن در بنادر چین متعلق به معامه گران این محصول بوده و باقی مانده نیز در احتیار شرکت‌های فولاسازی این کشور است. با افزایش ملموس قیمت فولاد در سال 2017 هر دو گروه اقدام به بالابردن سطح واردات سنگ آهن کردند.

این امر در کنار کاهش تولید فولاد چین به علت محدودیت‌های زیست محیطی دولت و افت تقاضا در ماه‌های اخیر باعث شده تا ذخایر سنگ اهن به رکورد بی سابقه کنونی برسد. برخی از معامله گران در بازار چین معتقدند که در صورت ادامه مجبور خواهند بود تا موجودی خود را در قیمت‌های پایین‌تری عرضه کنند.

این در حالی است که محدودیت‌های تولید فولاد در چین قرار است تا ماه مارس امسال ادامه پیدا کند و در عین حال بسیاری از تحلیلگران بازار فلزات آهنی از احتمال کاهش تولید فولاد چین در سال 2018 خبر می‌دهند.  برای مثال بانک Barclays اخیرا در گزارشی پیش‌بینی کرده که تولید فولاد چین در سال جاری با کاهشی بیش از 11 میلیون تن نسبت به سال گذشته به 820 میلیون تن برسد. بدین ترتیب بازار سنگ آهن با ریسک افت قیمت بالایی در برهه کنونی مواجه است.