دستورکارهای جدید وزارت نفت اعلام شد

چشم‌انداز تولید اتان در ایران

00:05 - 1400/01/18
وزارت نفت در حالی افزایش تولید اتان را در دستور کار دارد که قرار است پس از رسیدن به چشم‌انداز تولید، انسجام و افزایش صادرات اتان را نیز در برنامه خود قرار دهد.
چشم‌انداز تولید اتان در ایران

به گفته وزیر نفت میزان اتان سال آینده به ۶ میلیون و ۲ سال پس از آن به ۱۰ میلیون تن می‌رسد. هم اکنون سالانه حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اتان در کشور تولید می‌شود. آمار رسمی نشان می‌دهد تقاضای کشور برای اتان هم اکنون ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که از دید مدیران وزرات نفت صادرات بقیه اتان تولیدی در دستور کار است.

این در حالی است که به روایت یکی از نماینده‌های مجلس ایران، اتان در عربستان؛ 100دلار به ازای هر تن، در آمریکا؛ 165دلار به ازای هر تن است اما در ایران 250دلار به ازای هر تن فروخته می‌شود. آنگونه که عزیز اکبریان؛ رییس کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: مجلس به زنگنه متذکر شده و وزیر هم گفته است: قبول دارد اما چون درآمد هدفمندی را می‌دهد نمی‌تواند کاری کند و در واقع می‌خواهد به داد صنعت پتروشیمی برسد.

بیژن زنگنه در همین رابطه در بازدیدی که از پارس جنوبی داشته اعتقاد دارد با احداث پالایشگاه سیراف در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران دیگر میعاناتی برای صادرات ندارد و حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی تولیدی، در کشور مصرف می‌شود. زنگنه پس از بازدید از فاز ۱۳ پارس جنوبی عنوان کرد: ۵ فاز پارس جنوبی در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

گزارش تفصیلی بازدید وزیر نفت را اینجا بخوانید.