عواقب تعطیلی دولت ایالات متحده

23:56 - 1400/01/17
بودجه اضطراری دولت ایالات متحده با وجود تصویب در کنگره، جمعه شب در سنای این کشور رای نیاورد و بدین ترتیب دولت به صورت رسمی تعطیل شد. در مطلب پیش رو تلاش بر این است تا تاثیر این رویداد به صورت اجمالی بررسی شود.
عواقب تعطیلی دولت ایالات متحده

در اولین روز تعطیلی دولت، جمهوری خواهان اعلام کردند که بر سر مسائل مهاجرتی مد نظر دموکرات‌ها به هیچ وجه تا بازگشایی مجدد دولت مذاکره نخواهند کرد. موضوعات مهاجرتی از جمله مهاجرانی که که از کودکی وارد خاک آمریکا شده‌اند یکی از موارد اصلی اختلاف دو حزب حاکم در فرآیند بررسی بودجه در برهه کنونی به حساب می‌آید. سخنگوی کاخ سفید نیز مذاکره ترامپ با دموکرات‌ها تا پیش از بازگشایی دولت را رد کرده است.

پس از تصویب نشدن لایحه تامین مالی اظطراری دولت در پایان هفته، رهبر جمهوری خواهان سنای امریکا دیشب اعلام کرد که که این مجلس در روز دوشنبه رای‌گیری بر سر طرح تامین مالی دولت تا هشتم فوریه را در صحن علنی به رای خواهد گذاشت.

اما سوال اصلی اینجاست که تعطیلی دولت ایالات متحده چه تبعاتی را در این کشور خواهد داشت؟ به گزارش رویترز در تعطیلی دولت، کارمندان فعال در بخش‌های غیر حساس دولتی به مرخصی رفته و یا سر کار خود باقی می‌مانند اما به صورت موقتی و تا پیش از تامین مالی مجدد دولت، حقوقی دریافت نخواهند کرد. در این میان کارمندان بخش‌های حساس مانند فعالان بخش امنیت عمومی و امنیت ملی به کار خود ادامه می‌دهند. در تعطیلی پیشین دولت آمریکا در زمان باراک اوباما، کنگره طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن تمام کارمندان پس از بازگشایی دولت معوقات خود را دریافت خواهند کرد.

در تعطیلی دولت ایالات متحده در سال 2013 که به مدت دو هفته طول کشید، 800 هزار کارمند فدرال به مرخصی فرستاده شدند. در حال حاضر اما آماری از تعداد افرادی که مجبور به رفتن به مرخصی اجباری خواهند شد به صورت قطعی در دستری نیست. در ادامه این مطلب تاثیرات تعطیلی دولت در بخش‌های مختلف با توجه به تجربه سال 2013 و همچنین موضع گیری های مقامات آمریکایی در روزهای اخیر به اختصار ارائه شده است.

ارتش: وزیر دفاع آمریکا پس از تعطیلی دولت در سال 2013 اعلام کرد که که این رویداد تاثیری بر روی ارتش آمریکا در جنگ افغانستان و عملیات این نهاد بر ضد شبه نظامیان در عراق و سوریه ندارد. وی افزود که تمام 1/3 میلیون پرسنل ارتش آمریکا سر کار خود باقی خواهند ماند و به وظایفشان عمل خواهند کرد.

دادگستری:  به علت حساست مشاغ این نهاد، در سال 2013 تنها 20 هزار نفر از 115 هزار پرسنل این وزارتخانه به مرخصی فرستاده شدند.

نهاد ناظر مالی: هرچند که کمیسیون اوراق بهادار و بازارهای ایالات متحده  تامین مالی خود را از طریق جمع آوری کارمزهای معاملاتی از نهادهای مالی تامین می‌کند اما بودجه این نهاد از طریق کنگره تعیین می‌شود.  کمیسیون اوراق بهادار و بازارها روز جمعه  اعلام کرد که برای چند روز با تمام کارکنان خود فعال خواهد بود اما در ادامه باید 95 درصد از نیرهای خود را به مرخصی بفرستد.

کاخ سفید: دفتر ترامپ در کاخ سفید اعلام کرده که هزار  نفر از 1715 نیروی کار فعال در اسن نهاد به مرخصی خواهند رفت. در عین حال در حالی که قرار است هفته آینده مجمع جهانی اقتصاد سال 2018 در داووس برگزار شود، مسئول بودجه کاخ سفید اعلاک کرده که تصمیم برای حضور رئیس جمهور در اجلاس مذکور به صورت روزانه در حال بررسی است. دیگر مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند که رئیس جمهور از حمای کافی برای حضور در این برنامه برخوردار است.

پارکهای ملی: پارک‌های ملی در آمریکا کماکان فعال خواهند بود اما خدماتی مانند اطلاع رسانی از سوی نیروها در داخل این مکان‌ها ارائه نخواهد شد.

ادارات مالیات: در تعطیلی پیشین دولت، نزدیک به 90 درصد از پرسنل بخش مالیاتی به مرخصی اجباری رفتند و بازپرداخت‌هایی به حجم 4 میلیارد دلار در قالب سیستم مالیاتی به تعویق افتاد.

خدمات پستی: خدمات پستی به حالت عادی خواهد بود چرا که خدمات پستی ایالات متحده برای عملیات روزانه خود هیج مالیاتی دریافت نمیکند.

سفر: مسافران هوایی و ریلی مشکل خاصی را تجربه نخواهند کرد چرا که کارکنان امنیتی و کنترل ترافیک هوایی سر کار خود باقی خواهند ماند.

دادگاه ها: اداره اجرایی دادگاه‌های آمریکا اعلام کرده است که دادگاه‌های فدرال از جمله دادگاه عالی میتوانند تا سه هفته بدون تامین مالی مازاد به کار خود ادامه دهند.

بهداشت و درمان: در سال 2013 برنامه بیمه درمانی مدیکر بدون هیچ مشکلی به ارائه خدمات به سالمندان ادامه داد.  با این وجود صدها نفر نتواتسند آزمایش‌های تشخیصی را در انستیتوهای ملی سلامت به انجام برسانند.

خدمات امنیت اجتماعی:  مراکز ارائه خدمات امنیت اجتماعی و خدمات معلولین در سال 2013 به کار خود ادامه دادند اما خدمات محدودی را به درخواست‌کنندگان ارائه کردند.

دریافت وام: در دوره پیشین تعطیلی دولت به علت در دسترس نبودن خدماتی مانند تایید شماره امنیت ملی و تاییده درآمدی، پرداخت وام به درخواست‌کنندگان به تعویق افتاد.

بخش انرژی: وزارت انرژی روز جمعه اعلام کرد از آنجایی که بخش اعظمی از تخصیص بودجه این نهاد در قالب دوره‌های چند ساله است، کارمندان این بخش به صورت عادی سر کار خود حاضر خواهند شد