با تیره شدن چشم انداز تقاضا در آسیا

متانول بیش از 4 درصد ارزان شد

23:50 - 1400/01/17
با نزدک شدن به تعطیلات سال نو در چین، چشم انداز تقاضا برای متانول کمی تیره شد و همین امر نیز به افت قیمت این محصول در بازارهای وارداتی آسیا در این هفته دامن زد. در هفته ای که گذشت محموله‌های نیمه دوم ژانویه و فوریه در بازار چین نسبت به محموله‌های نقدی در قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تری معامله شد که این امر نشان دهنده انتظار فعالان بازار برای کاهش قیمت است.
متانول بیش از 4 درصد ارزان شد

پلاتس: محوله‌های نقدی متانول در بازار داخلی چین این هفته به قیمت 425 دلار بر مبناتی قیمت‌های وارداتی معامله شد اما محموله‌های مدت دار نیمه دوم ژانویه در قیمت 400 دلار به فروش رفتو  قیمت محموله‌های نیمه دوم فوریه به 372 دلار رسید. معامله گران معتقدند که با نزدیک شدن به سال نو در چین تقاضا برای متانول به ویژه از سوی واحدهای تولید فرمالدئید و اسید استیک پایین خواهد آمد.

در این میان کاهش سطح ذخایر متانول در شرق چین(مناطق تایسانگ و ژانگ جیاگانگ) به 276 هزار تن کاهش یافت و همین امر نیز از افت بیش از پیش قیمت جلوگیری کرد. میانگین ذخایر متانول شرق چین در فصل پایانی 2017 در سطح 340 هزار تن قرار داشت.

در هند نیز به علت وفور عرضه در بازار وارداتی، قیمت متانول روندی رو به نرولی را تجربه کرد. افزایش واردات متانول از سوی هندی‌ها قیمت در بازار داخلی را نیز در مسیر نزولی قرار داد.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 18 دلاری در این هفته در سطح 395 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به میزان 15 دلار، قیمت 400 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 4 دلار پایین آمد و این محصول در سطح 425 معامله شد. در بازار هند متانول با کاهشی 26 دلاری به 396 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.