در اولین هفته سال جدید میلادی اتفاق افتاد

فضای شکننده در بازار فلزات

23:10 - 1400/01/17
فلزات پایه معاملات مبهمی را در این هفته پشت سرگذاشتند و در حالی که مس و آلومینیوم با افت قیمت هفتگی به کار خود پایان دادند، سرب و روی توانستند با وجود تزلزل روز جمعه، معاملات هفته اخیر را در محدوده مثبت به پایان برسانند. برخی از فعالان بازار از احتمال آغاز روند اصلاح قیمت در بازار فلزات پس از رونق بازار این محصولات در ماه دسامبر سخن به میان می آورند.
فضای شکننده در بازار فلزات

در تعطیلات پایان هفته گذشته اداره گمرک چین  اعلام کرد که واردات مس تصفیه شده این کشور درماه دسامبر افزایشی 18 درصدی را تجربه کرده اما واردات قراضه مس از سوی این کشور 17 درصدکاهش یافته است.

با وجود اعلام این خبر،  معاملات مس در اولین روز کاری امسال زیر فشار گرفت که عمده علت این امر نیز آغاز روند شناسایی سود بود. آلومینیوم نیز روند رو به افولی را تجربه کرد. کارگزاری مشهور Minmetals Jingyi در گزارشی از احتمال باقی ماندن میزان ذخایر آلومینیوم چین در سطوح بالاتر از 1/8 میلیون تن در فصل ابتدایی سال آینده خبر داد که این موضوع فشار ملموسی را در کنار روند شناسایی سود بر معاملات آلومینیوم وارد کرد.

در این میان معاملات روی به لطف کاهش ذخایر این محصول در انبارهای بازار لندن روندی رو به رشد را تجربه کرد. سرب نیز از جو مثبت معاملات روی منتفع شد.

یکی دیگر از دلایل ایجاد فشار بر معاملات فلزات، انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین در پایان هفته پیشین بود. اداره آمار ملی چین اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه دسامبر سال 2017 به 51/6 واحد رسیده است. کاهش 0/2 درصدی این شاخص از رقم اعلام شده برای ماه نوامبر نگرانی هایی را نسبت به  چشم انداز بخش تولیدی چین ایجاد کرد.

پس از این گزارش موسسه Caixin  در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی محاسبه شده از سوی این موسسه برای اقتصاد چین در ماه دسامبر در سطح 51/5 واحد قرار گرفته که این رقم فراتر از پیش بینی ها بود و همین امر کمی از فشار بر معاملات فلزات را کاهش داد. در حالی که گزارش مرکز آمار چین ناظر بر فعالیت بنگاه های بزرگ اقتصادی است، شاخص اعلام شده از سوی موسسه Caixin  سطح فعالیت در بنگاه های کوچک و متوسط را رصد می کند.

افت بیش از پیش شاخص دلار  مزید بر علت شد تا از جو منفی ابتدای هفته در بازار فلزات کمی کاسته شد. در روز جمعه اما با بازگشت شاخص دلار به مدار صعود بازار فلزات زیر فشار قرار گرفت. در عین حال روند شناسایی سود در آخرین روز معاملاتی این هفته شدت گرفت و در ادامه نیز شاهد افزایش تعداد موقعیت های فروش اخذ شده در بازار بودیم امری که قیمت فلزات را بیش از پیش تضعیف کرد. برخی از فعالان بازار فلزات اعتقاد دارند پس از رشد مناسب قیمت ها در ماه دسامبر، بازار وارد فاز اصلاحی شده و باید منتظر تزلزل بیش از پیش قیمت ها  در کوتاه مدت باشیم.

این هفته تغییر موجود انبار فلزات در بازار لندن چندان چشمگیر نبود و در میان محصولات معاملاتی این بازار، روی توانست با بیشترین میزان افت ذخایر مواجه شود و همین امر نیز تبدیل به عاملی در تحریک قیمت این محصول شد.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/94 درصدی به 7121 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان دسامبر کاهش قیمتی 1/7 درصدی را پشت سر گذاشت.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/24 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3354 دلار، رشد قیمتی یک درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 2/11 درصدی در روز جمعه در سطح 2202 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 2/9 درصد ارزان شد.

در این میان سرب با کاهشی 1/8 درصدی به 2540 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 0/6 درصدی را نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته تجربه کرد.