روزهای خوش فلزات در 2017 - بخش دوم

22:57 - 1400/01/17
پس از ارائه نمایی کلی از بازار فلزات پایه در سال 2017 و معرفی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ها، در بخش دوم گزارش اخیر بازار مس آلومینیوم، سرب و روی با تکیه بر تحولات سمت عرضه مورد بررسی قرار گرفته‌ است.
روزهای خوش فلزات در 2017 - بخش دوم

مس:

تولید مس به ویژه در معادن آمریکای لاتین، اندونزی و آفریقا در سال جاری به دفعات مختل شد و همین امر نیز کمبود عرضه معدنی این محصول را در پی داشت امری که بر قیمت مس تصفیه شده بسیار تاثیرگذار بود. اعتصاب‌های کارگری در معدن اسکوندیدای شیلی و همچنین معدن گراسبرگ اندونزی و همچنین کش و قوس‌های فراوان میان دولت اندونزی و شرکت Freeport بر سر تمدید مجوز بهره‌برداری و صادرات از این معدن را می‌توان مهمترین تحولات سمت عرضه در سال جار قلمداد کرد. این تحولات باعث شد تا میزان عرضه معدنی مس از سطح 20/3 میلیون تن در سال 2016 میلادی به حدود 19/8 میلیون تن در سال 2017 کاهش یابد.

علاوه بر این موضوع،  بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی موسسات تحقیقاتی مختلف، تقاضای جهانی در سال جاری بیش بین 4 تا 6 درصد رشد کرد که علت اصلی این امر نیر افزایش مصرف از سوی بخش ساخت و ساز، انتقال نیرو و حمل و نقل (به ویژه خودروهای الکرتریکی) چین به حساب می‌آید.

در عین حال به تبع سقوط قیمت مس در سال های پیش از 2016، میزان سرمایه‌گذاری در تولید این محصول به شدت افت کرد و با وجود احیای تقاضا در دو سال اخیر، سمت نتوانست پاسخوی تامین کامل تقاضا باشد.

آلومینیوم:

الومینیوم در سال 2017 توانست تبدیل به بیشتاز بازار فلزات شود و بالاترین رشد قیمت را به نام خود ثبت کند. از اواسط سال با اعلام برنامه دولت چین برای کاهش بیش از 5 میلیون تنی ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه این کشور، فضای معاملات مثبت شد. در این میان ابهاماتی در زمینه اجرای کامل برنامه مذکور میان فعالان اقتصادی وجود داشت اما رفته رفته با نزدیک‌تر شدن به پایان سال و بروز کمبود عرضه مقطعی در برخی بازارهای منطقه‌ای چین، قیمت بیش از پیش تحریک شد.

علاوه بر اقدامات دولت چین در تعطیلی بخشی از ظرفیت مازاد تولید آلومینیوم این کشور، شاهد افزایش سطح بازرسی ها و تعطیلی بخشی از ظرفیت تولید غیر قانونی در این کشور بودیم. همچنین دستور دولت برای کاهش تولید تعداد قابل ملاحظه ای از واحدهای تولید آلومینیوم در فصل سرد سال به منظور مقابله با الودگی هوا نیز مزید بر علت شد تا عرضه بیش از پیش محدود شود. ذکر این نکته ضروری است که در قالب طرح کاهش تولید زمستانی، سطح تولید آلومینیوم و آلومینا در شهرهایی همچون شاندونگ و هنان 30 درصد کاهش یافت.

 کاهش تولید چین در حالی رخ داد بر طبق گزارش انستیتوی بین المللی آلومینیوم تقاضا برای این محصول رشدی در حدود 5 درصدی را در سال 2017 تجربه کرد. همچنین بر طبق برآوردهای این نهاد تقاضا از سوی چین با نرخ رشدی نزدیک به 9 درصد افزایش یافت.

سرب و روی:

تداوم کمبود عرضه معدنی سرب و روی در سال جاری علت اصلی رشد قیمت این محصولات بود. تعطیلی تعداد ملموسی از معادن روی در اواخر سال 2015 میلادی به ویژه برخی از معادن بزرگ این محصول همچون معدن Century و  Lisheen  ایرلند به تبع افت ملموس قیمت در سال های پیشین و همچنین کاهش خلوص سنگ معدن ، بازار روی و همچنین سرب را که به عنوان محصول جانبی این معادن شناخته می شود با کمبود عرضه مواجه کرد و این روند در سال 2017 نیز پابرجا ماند.

پل وایت، مدر بخش تحقیقات گروه مطالعات بین المللی سرب و روی اخیرا اعلام کرد که بازار روی در حال حاضر با کمبود عرضه ای 900 هزار تنی روبرو ست و در بازارسرب نیز شاهد بروز کمبود عرضه ای به میزان 150 هزار تن هستیم. وی در عین حال پیش بینی کرد که سطح کمبود عرضه با ورود برخی از معادن به مدار تولید به تبع رشد قیمت ها در دو سال اخیر به ترتیب به 260 هزار تن  و 100 هزار تقلیل یابد.