شمارش معکوس افزایش تولید متانول ایران

22:49 - 1400/01/17
شمارش معکوس بهره برداری تجاری از سه مجتمع تولید متانول آغاز شد که در این صورت تا چند ماه آینده ظرفیت تولید متانول ایران به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید متانول ایران حدود پنج میلیون تن در سال بود که با بهره‌برداری از سه مجتمع جدید متانولی ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی ایران در مدت کمتر از چند ماه به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

در شرایط فعلی آخرین مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول، پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و 310 هزار تن به عنوان بزرگترین مجتمع تولید متانول ایران و جهان و طرح متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن آغاز شده است.

با بهره برداری از این سه طرح جدید حداکثر تا اواسط سال آینده ظرفیت تولید متانول ایران با افزایشی معادل پنج میلیون و 610 هزار تن به بیش از دو برابر یعنی به 10 میلیون و 610 هزار تن در سال افزایش می‌یابد.

علی محمد بساق‌زاده؛ مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح‌های جدید تولید متانول ایران هم به انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته است: هم اکنون پتروشیمی کاوه نیز درحال راه‌اندازی اصلی و احیای کاتالیست بوده و تا پایان سال پتروشیمی کاوه یعنی بزرگترین تولید کننده متانول جهان با تولید روزانه ۷هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین پتروشیمی بوشهر و مرجان نیز در حال راه اندازی اولیه هستند و به زودی به تولید می‌رسند.

علاوه بر این، ساخت پتروشمی سبلان و دنا هر یک با ظرفیت تولید سالانه 1.650 هزار تن متانول در بین طرح‌های در دست متانول ایران بالاترین پیشرفت اجرایی را دارند و پیش‌بینی می‌شود این دو طرح در دو سال آینده در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند.

همزمان با افزایش تولید متانول، در راستای توسعه زنجیره ارزش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه گسترده‌ای به‌منظور اجرای طرح‌های MTP به‌منظور تبدیل متانول به پروپیلن و MTO برای تبدیل متانول به الفین با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده است.

بیشترین مصرف متانول به عنوان تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزین (MTBE)، اسید استیک و همچنین به عنوان حلال در صنایع پایین دستی، رزین‌ها، چسب‌ها، فرمالدئید، ضدیخ، تولید DME، تولید پروپیلن (MTP) و الفین‌ها (MTO) است.