صعود نفت در پی کاهش ذخایر جهانی

22:21 - 1400/01/17
صبح امروز قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در مسیر رشد قرار گرفت که عمده علت این امر نیز تداوم تعطیلی خط لوله فورتیس و همچنین انتشار خبری مبنی بر کاهش سطح ذخایر نفت  کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به حساب می‌آید.
صعود نفت در پی کاهش ذخایر جهانی

خط لوله فورتیس دریای شمال کماکان به علت بروز نقص فنی تعطیل است و همین امر نیز در یک‌هفته اخیر تبدیل به عامل حمایتی از قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شده است.

در این میان موسسه تحقیقاتی Bernstein Energy در گزارشی اعلام کرد که براساس برآوردهای صورت گفته سطح ذخایر نفت کشورهای عضو سازمانه مکاری‌های اقتصادی و توسعه در ماه اکتبر با افتی 40 میلیون بشکه‌ای در سطح 2/92 میلیارد بشکه قرار گرفته است. همچنین سطح ذخایر جهانی نیز به 5/48 میلیارد بشکه رسیده که سین رقم نشان دهنده کاهشی 61 میلیون بشکه‌ای است.

در این میان شب گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی پیش‌بینی کرد که تولید نفت شیل این کشوردر ژانویه پیش رو افزایشی 94 هزار بشکه‌ای را تجربه کند. انتشار این خبر رشد قیمت نفت در معاملات صبح امروز را محدود کرد

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با رشدی 0/16 درصدی در سطح 63/51 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه ژانویه 0/26 درصد گران شده و در سطح 57/37 دلار قرار گرفته است.