کش و قوس تعیین قیمت حامل‌های انرژی

21:58 - 1400/01/17
حاشیه‌ها پیرامون اصلاح قیمت حامل‌های انرژی با ارسال لایحه بودجه 97 در حالی قوت گرفته است که با تایید و تصویب مجلس به نظر دستورکار دولت وارد فاز جدی می‌شود.

اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه امسال هم در حالی مطرح شده که رییس سازمان برنامه و بودجه هم دیروز در نشست خبری آن را قطعی نمی‌داند و می‌گوید: در خصوص افزایش قیمت بنزین عنوان فعلا برنامه‌ای مشخص نیست و هر گونه تصمیمی در این خصوص اطلاع‌رسانی و اعلام می‌شود. با تمام این اوصاف روزنامه «اعتماد» در شماره امروز خود از افزایش قیمت بنزین خبر داده و گفته است:‌ دولت قصد دارد از ابتدای دی ماه سال جاری قیمت بنزین را به 1500 تومان و قیمت نفت گاز را به 400 تومان افزایش دهد؛ تصمیمی که ظاهرا دولتی‌ها بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده یک قانون هدفمندی گرفته‌اند.

در همین حال البته سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برخی اخبار در مورد افزایش قیمت بنزین تاکید می‌کند: هر قیمت جدیدی که برای بنزین اعلام می‌شود کذب محض است.

در همین حال حمیدرضا حاجی بابایی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ را به منزله چک سفید امضای مجلس برای دولت در مورد افزایش حامل‌های انرژی تلقی می‌کند. به گفته وی با تصویب این مجوز، قیمت ۹ حامل انرژی مانند بنزین، آب، گاز، نفت و گاز، نفت کوره، خوراک پتروشیمی، نفت سفید، CNG و برق اصلاح خواهد شد.

حال باید در این خصوص منتظر واکنش‌ها و رفتار مجلس نسبت به تبصره 18 لایحه بودجه 97 بود که به نظر می‌رسد در صورت تایید و تصویب این تبصره قانونی، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به طور جدی وارد فاز جدیدی می‌شود.

کش و قوس تعیین قیمت حامل‌های انرژی13

در همین رابطه بخوانید: گازوئیل 20 درصد گران می‌شود؟