به تبع تحولات سمت عرضه روی داد

تداوم رونق معاملات در بازار فلزات‌پایه

21:08 - 1400/01/17
عصر روز گذشته معاملات فلزات در لندن رونق مناسبی را تجربه کرد و  صبح چهارشنبه نیز  قیمت ها در بازار شانگهای روندی رو به رشد را به تبع این امر پشت سرگذاشت. اعلام اخباری همچون کمبود عرضه در بازار مس و  احتمال اعتصاب کارگری در معادن پرو از دلایل رونق معاملات فلزات به حساب می آید. اقبال سرمایه گذاران به ویژه در معاملات مس به گونه ای بود که این محصول بار دیگر از مرز 6900 دلار عبور کرد اما صبح امروز به علت شناسایی سود قیمت مس کمی زیر فشار قرار گرفت.   
تداوم رونق معاملات در بازار فلزات‌پایه

گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که بازار مس از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه آگوست با کمبود عرضه ای به میزان 50 هزار تن مواجه شده است. انتشار این خبر معاملات مس را با اقبال سرمایه گذاران مواجه کرد و این محصول توانست بار دیگر از مرز 6900 دلار عبور کند. در صبح امروز اما شاهد ایجاد فشار مختصری بر معاملات مس به دلیل آغاز شناسایی سود از سوی سرمایه گذاران هستیم.

همچنین انتشار اخبار ضد و نقیض در زمینه احتمال اعتصاب سراسری کارگران معادن پرو امروز نیز مانند روز سه شنبه از قیمت سرب و روی حمایت کرده است. پرو دومین تولید کننده روی در جهان به حساب می آید و اعتصاب در معادن این کشور این تواند روند عرضه معدنی روی به بازار جهانی را مختل کند. همچنین سرب نیز که به عنوان یکی از محصولات جانبی در استخراج روی شناخته می شود با معضل در سمت عرضه مواجه خواهد شد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن بدون تغییری ملموس در سطح 6923 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/14 درصدی به 2092 دلار رسیده است. سرب به میزان 0/17 درصد گران شده و در قیمت2481 معامله می شود و روی نیز با افزایش قیمتی 0/35 درصدی در سطح 3230 دلار قرار گرفته است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 1/5 درصد گران شد و سرب نیز افزایش قیمتی 1/4 درصدی را پشت سر گذاشت. روی 2/5 درصد رشد کرد و در این میان آلومینیوم کاهش قیمتی 0/1 درصدی را پشت سر گذاشت.