متال بولتن پیش‌بینی کرد

پیش‌خور شدن قیمت‌ها در بازار سرب

21:02 - 1400/01/17
متال بولتن در آخرین گزارش ماهانه خود، وضعیت عرضه و تقاضای سرب را رو به بهبود ارزیابی کرده، اما معتقد است این وضعیت در قیمت‌ها پیشخور شده و احتمال می‌رود قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به محدود 2000 دلار بر تن برگردد.

سرب در ادامه روند صعودی خود از ماه مه (خرداد)، در نوامبر (ماه گذشته) به رکوردشکنی خود ادامه داد و سطح 2200 دلار بر تن را نیز تجربه کرد. در این شرایط، احتمال بازگشایی برخی معادن تعلیق‌شده افزایش یافته است و همچنین قیمت‌های بالاتر می‌تواند بازیافت قراضه‌های سرب را نیز جذاب‌تر کند.

از سوی دیگر، موجودی انبارها کاهش نیافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند عدم انتشار گزارش تولیدات ثانویه چین باشد. همچنین، افزایش فروش خودروهای چین، تقاضای سرب (باتری‌های سرب-اسیدی) را افزایش می‌دهد. تقاضایی که به نظر می‌رسد به دلیل جذابیت‌های مالیاتی سال جاری، در سال 2017 کاهش یابد.

تیم تحقیقاتی متال بولتن (MBR) معتقد است قیمت‌ها احتمالا اصلاح می‌شوند و جای تعجب ندارد اگر قیمت‌ها در هفته‌های آینده به سمت 2000 دلار بر تن حرکت کند. پیش‌بینی می‌شود مازاد عرضه در سال 2017 مشاهده نشود که البته در رشد قیمت‌های کنونی این مساله دیده شده است و برای افزایش بیشتر نیاز داریم نشانه‌های واضح‌تری از احتمال کسری عرضه مشاهده کنیم.