تثبیت نفت در بالاترین سطوح دو سال و نیم گذشته

20:33 - 1400/01/17
پس از ثبت بالاترین میزان رشد روزانه قیمت نفت خام در معاملات دوشنبه به تبع افزایش تنش‌ها در خاورمیانه با اتهام زنی‌های مقام‌های عربستان علیه ایران در زمینه تجهیز یمن به موشک‌های بالستیک، صبح امروز بازار متعادل و سیر صعودی قیمت‌ متوقف شد.
تثبیت نفت در بالاترین سطوح دو سال و نیم گذشته

یک روز پس از آنکه تعداد ملموسی از شاهزادگان و مقام‌های ارشد فعلی و پیشین دولت عربستان به بهانه مبارزه با فساد دستگیر شدند، این بار نوبت اتهام زنی عربستان علیه ایران بود تا این موضوع بار دیگر به حمایت از قیمت نفت خام کمک کند. پس از شلیک موشک بالستیک از سوی یمن به ریاض، مقام‌های عربستانی ایران را متهم به تجهیز این کشور به تجهیزات نظامی و تحریک به درگیری کردند که این امر با موضع‌گیری تند ایران مواجه شد.

در ادامه نیز تکرار این ادعاها منجر به افزایش بیش از پیش تنش‌های روانی در منطقه خاومیانه شد و قیمت نفت به تبع این امر رشدی چشم‌گیر را در شب گذشته پشت سرگذاشت. قیمت نفت شب گذشته بیشترین رشد خود را در دو هفته اخیر تجربه کرد اما صبح امروز به تبع شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران این روند متوقف شد. قیمت نفت خام هم اکنون در بالاترین سطوح دو سال و نیم اخیر قرار دارد.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه با با افت جزئی در سطح 64.21 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه دسامبر بدون تغییر ملموس و در سطح 57.37 دلار قرار گرفت.