پیش‌بینی متال‌بولتن از قیمت سرب و روی

موسسه متال بولتن در گزارش ماهانه خود از بازار فلزات ضمن ابراز امیدواری به تداوم رشد قیمت سرب و روی در ماه های آتی، احتمال تزلزل قیمت این محصولات را با توجه به ریسک های سمت عرضه دور از ذهن ندانست.

براساس گزارش متال بولتن روی توانست در ماه اکتبر به هدف تکنیکالی 3302 دلار مد نظر این موسسه دست یابد و در ادامه بازار وارد فاز اصلاح قیمت شد. با این وجود قیمت روی توانست حمایت خوبی را بالاتر از سطح روانی بسیار مهم سه هزار دلار تجربه کند. به تبع تثبیت قیمت روی در سطوح بالاتر از سه هزار دلار می‌توان پیش‌بینی قیمت 3100 دلار را به عنوان سناریوی اصلی پیش روی بازار در فصل چهارم سال جاری در نظر گرفت.

با این وجود کماکان ریسک سقوط قیمت نیز بازار روی در کوتاه مدت را تهدید می‌کند. در صورت خروج قیمت روی از کانال صعودی که از ماه ژوئن در بازار این محصول شکل گرفته، ، انتظار برای ریزش قیمت وجود دارد.

در این میان اما عوامل بنیادی بازار روی به ویژه در سمت تقاضا در وضعیت مطلوبی به سر می برد.  گزارش های امیدوارکننده از سوی اقتصادهای بزرگ جهان در ماه های اخیر در کنار اظهارات رئیس جمهور و سایر مقامات چین در خلال کنگره حزب کمونیست در زمینه تداوم سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشور چشم اندار روشنی را پیش روی مصرف روی ایجاد می کند.

همچنین در مورد سرب شاهد ثبت قیمت 2620 دلار در سوم اکتبر بودیم که این رقم از آکوست 2011  در بازار دیده نشده بود. پس از ثبت این رکورد اما بار دیگر سطح فروش در بازار بالا رفت و قیمت در مسیر نزولی قرار گرفت  اما در برهه کنونی به نظر میرسد که هیجان فروش در بازار کاسته شده است.

 با وجود اینکه چشم اندار قیمت سرب کماکان مثبت است اما عوام تهدیدکننده‌ای نیز در سمت عرضه این محصول وجود دارد. در حال حاضر دو شرکت Glencore و LeadFXممکن است بخشی از ظرفیت معلق شده تولید خود را تا پایان سال به مدار تولید بازگردانند. شرکت MMG نیز در حال راه اندازی پروژه جدید تولید روی Dugald River است که مسلما سرب نیز عنوان محصول جانبی این معدن وارد چرخه خواهد شد. مجموعا این سه شرکت می‌توانند میزان عرضه کنسانتره سرب را به میزان 200 هزار تن افزایش دهند. همچنین صحبت‌هایی نیز از احتمال بازگشایی معدن روی Century در سال آینده به گوش میرسد که در صورت وقوع این امر نیز 30 هزار تن بر عرضه کنسانتره سرب به عنوان محصول جانبی این معدن افزوده خواهد شد.

با وجود این شرایط متال بولتن میانگین قیمت سرب در فصل پایانی سال 2017 را در سطح 2490 دلار برآورد کرده و عبور قیمت از محدوده 2500 دلار را با توجه به وجود سطوح مقاومتی مهم بسیار سخت دانسته است. 

 

Submitted by admin on