در پی انتشار گزارش API اتفاق افتاد

نفت خام در سقف دوساله

20:19 - 1400/01/17
در پی کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت ایالات متحده در هفته گذشته و همچنین بهبود پایبندی به برنامه کاهش تولید اوپک، قیمت نفت خام در روز چهارشنبه روندی رو به رشد را در پیش گرفت و به سقف قیمت دو سال اخیر خود بیش از پیش نزدیک شد..
نفت خام  در سقف دوساله

شب گذشته انستیتوی نفت آمریکا(API) در گزارشی از کاهش 5/08 میلیون بشکه ای سطح ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته خبر داد. این در حالی بود که برآوردها از احتمال کاهش دو میلایون بشکه ای سطح ذخایر حکایت می کرد و انتشار این گزارش توانست جوی مثبت را بر بازار حاکم سازد. امشب قرار است گزارش دولتی سطح ذخایر از سوی اطلاعات انرژی منتشر شود.

در عین حال براساس برآوردهای موسسه رویترز میزان تولید اوپک در ماه اکتبر با افتی 80 هزار بشکه ای به 32/78 هزار بشکه رسیده  و روسیه نیز میزان کاهش تولید خود را به سطح 300 هزار بشکه رسانده است. افزایش پایبندی به برنامه کاهش تولید اوپک نیز در بهبود معاملات نفت خام نقش آفرین بوده است.

در این میان منابع آکگاه از عزم عربستان برای بالا بردن قیمت فروش ماه دسامبر نفت خام به مشتریان آسیایی به سطوح فروش سال 2014 خبر می دهند امری که در به تحریک قیمت ها دامن زده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با رشدی 0/56 درصدی به 61/28 دلار رسیده و فاصله بسیار اندکی با رکورد قیمت دوسال گذشته یعنی رقم 61/41 دلار دارد. نفت خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه اکتبر 0/3 درصد گران شده و در سطح 54/71 دلار قرار گرفته است.