روزهای درخشان دلار در بازار جهانی

20:00 - 1400/01/17
روند اخیر صعودی شاخص دلار در دو روز پایانی هفته شدت گرفته و این نماگر به لطف انتشار گزارش های امیدوارکننده از اقتصاد ایالات متحده و تضعیف ملموس یورو به تبع تصمیمات روز گذشته بانک مرکزی اروپا تا این لحظه از معاملات روز جمعه کماکان در مسیر رشد قرار دارد و رشد هفتگی خود را به بیش از یک درصد رسانده است.
روزهای درخشان دلار در بازار جهانی

در هفته های اخیر گزارش های امیدوارکننده ای از اقتصاد ایالات متحده به بازارها مخابره شده و این امر در کنار انتشار برخی از نتایج ضعیف تر از انتظار از اقتصادهای بزرگ سطح اتحادیه اروپا،بریتانیا و استرالیا دست در دست هم داده تا شاخص دلار هفته های درخشانی را تجربه کند. 

روز گذشته نیز شاهد انتشار نتایج بهتر از انتظار در گزارش میزان درخواست بیمه بیکاری در ایالات متحده بودیم امری که به بهبود معاملات بر روی دلار منجر شد. ضعیف بودن نتایج گزارش شاخص قیمت مصرف کننده استرالیا نیز در تحریک شاخص دلار تاثیر گذاشت.

در عین حال روز گذشته با اتمام نشست سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا این نهاد اعلام کرد که از ژانویه میزان خرید اوراق ماهانه را کاهش می دهد اما در عین حال زمان اجرای این برنامه را 9 ماه دیگر تمدید خواهد شد که این امر به مذاق سرمایه گذارن خوش نیامد. به تبع تصمیمات بانک مرکزی اروپا احتمال افزایش نرخ بهره در سطح اتحادیه بیش از پیش کاهش یافت

 در این میان تصمیم گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای تعیین مسیر شفاف اجرای برنامه کاهش مالیات ها در روز گذشته نیز عامل حمایتی دیگری در معاملات دلار بوده است.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز جمعه با رشدی 0/3 درصدی در سطح 94/88 واحد رسیده است. این نماگر نسیت به به انتهای هفته گذشته نیز 1/2 درصد افزایش یافته است.