حضور دوباره سیمان ایرانی در عراق؟

19:33 - 1400/01/17
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از احتمال حضور دوباره کارخانه‌های سیمان ایرانی در عراق خبر داد.

حمید حسینی امروز در همایش تجارت ایران و عراق که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: اخیرا خبرهایی مبنی بر احتمال از سرگیری صادرات سیمان به عراق به گوش می‌رسد. در صنعت سیمان ۸۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی کرده‌ایم که اکنون از ۵۲ میلیون تن آن استفاده می‌شود. سیمان ایران به عراق صادر می‌شد که از پارسال صادرات سیمان به عراق قطع شد. کارخانه‌های ایرانی خواهان برقراری دوباره ارتباط با کشور عراق هستند.

بسته‌شدن مرزها

حمید حسینی بسته شدن مرزهای ایران و کردستان عراق را یادآور شد و گفت: این خبر ممکن است برای بازرگانان ایرانی خوب نباشد اما این موضوع به مسائل کردستان با عراق کمک می‌کند. پس ما هم از این موضوع حمایت خواهیم کرد. البته تجار ایرانی با مشکلات تعرفه روبرو هستند که امیدواریم دولت مرکزی عراق مشکلات تعرفه را حل کند.

سهم صنعت داروی ایران در عراق

او درباره صنعت دارو نیز گفت: ماتوانایی تولید ۵۰ میلیارد تن دارو را داریم که ۴۰ میلیارد تن تولید می‌کنیم. کل سهم ما در مورد دارو در بازار عراق یک درصد است در حالی که پزشکی ایران در دنیا شناخته شده است. البته اخیرا تلاش‌هایی برای افزایش سهم صنعت دارو در عراق صورت گرفته است.

درخواست راه اندازی بانک مشترک عراق و ایران

در ابتدای این همایش راجح الموسوی؛ سفیر جمهوری عراق در تهران خواستار راه‌اندازی یک بانک مشترک بین دو کشور، انجام مراودات اقتصادی و تجاری با پول رایج طرفین (ریال و دینار) و برداشته شدن ویزا برای حضور اتباع دو کشور شد تا بتوان سطح روابط اقتصادی تهران و بغداد را گسترش داد.

در همین باره گزارش «دنیای اقتصاد» را بخوانید: 4 سد تعامل اقتصادی با عراق

گزارش مفصل از همایش امروز تجارت ایران و عراق را اینجا بخوانید.

صحبت‌های مقام‌های ایرانی (رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، مدیرعامل بورس کالای ایران)

صحبت‌های مقام‌های عراقی (معاون وزیر بازرگانی عراق)