رشد هفتگی قیمت سنگ‌آهن در بازار چین

19:28 - 1400/01/17
پس از فراز  و فرود نسبتا ملموس قیمت سنگ‌آهن در این هفته، این محصول در روز جمعه با جهش ملموسی مواجه شد و بار دیگر توانست به قیمت هایی بالاتر از 62 دلار برسد. رشد شدید قیمت محصولات فولادی در بازارهای آتی و نقدی چین از دلایل رونق معاملات سنگ آهن در پایان هفته به حساب می آید.
رشد هفتگی قیمت سنگ‌آهن در بازار چین

پس از اتمام تعطیلات یک هفته ای در چین با ورود مجدد فعالان چینی به بازار بار دیگر شاهد افزایش سطح تقاضا بودیم امری که قیمت سنگ آهن را به نزدیک 63 دلار رساند.  این روند در روز سه شنبه ادامه نیافت و به تبع افول بازار فولاد چین، قیمت سنگ آهن نیز در سراشیبی قرار گرفت.

روز چهارشنبه به تبع تیره شدن چشم انداز تقاضا از سوی بخش فولاد به تبع کاهش تولید پیش روی در فصل سرد سال، بازار سنگ آهن بیش از پیش زیر فشار قرار گرفت و همین امر نیز منجر به سقوط قیمت به سطوح کمتر از 60 دلار شد. روز پنج شنبه با افزایش سطح خرید در بازار نقدی شاهد بهبود مختصر قیمت بودیم.

روز جمعه اما ورق برگشت و قیمت سنگ آهن رشدی شدید را تجربه کرد. وضع زودهنگام برخی محدودیت ها برای فولادسازان در شهر تانگشان منجر به جهش قیمت محصولات فولادی شد و همین امر نیز تاثیر شایانی در بازار سنگ آهن داشت. براساس این محدودیت ها واحدهای کوره بلند می بایست میزان تولید در بخش سینترینگ و آگلومراسیون خود را یک ماه زودتر از موعد مشخص شده به 50 درصد ظرفیت برسانند. همین امر نیز در بهبود تقاضا برای سنگ آهن پرعیار در بازار نقش شایانی داشت و به رشد قیمت دامن زد.

از دیگر عوامل حمایت کننده از قیمت می توان به رشد 10 درصدی واردات سنگ آهن چین در ماه سپتامبر  و کاهش 1/5 درصدی ذخایر این محصول در بنادر چین در هفته اخیر اشاره کرد.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی به میزان 2/44 دلار به 62/53 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی 0/5 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.