رشد هفتگی فلزات با وجود اصلاح قیمت روز جمعه

19:15 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه در معاملات روز جمعه با روند اصلاح قیمت مواجه شد و شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران قیمت‌ها را به محدوده منفی کشاند اما در نهایت فلزات توانستند با وجود غیبت چینی ها، افزایش قیمت نسبتا ملموسی را در هفته اخیر تجربه کنند. تحولات سمت عرضه و کاهش موجودی انبار از دلایل اصلی حمایت از قیمت‌ها در این هفته به حساب می‌آید.
رشد هفتگی فلزات با وجود اصلاح قیمت روز جمعه

معاملات فلزات در شروع این هفته با اتکا به برخی گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد چین در محدوده مثبت آغاز شد. در پاین هفته گذشته اداره آمار ملی چین از رسیدن شاخص مدیران خرید تولیدی چین به رقم 52/4 واحد خبر داد که این رقم بالاتر از انتظار فعالان اقتصادی بود. بازار فلزات نیز در آغاز معاملات هفتگی به این گزارش روی خوش نشان داد. همچنین همچنین اعلام تصمیم بانک مرکزی چین مبنی بر کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها به منظور تحریک وام دهی سیستم بانکی این کشور نیز در بهبود عملکرد فلزات تاثیرگذار بود.

در ادامه هفته افت ذخایر بسیاری از محصولات به ویژه روی منجر به تحریک قیمت‌ها شد به گونه‌ای که این محصول توانست با عبور از سطح 3240 دلار به اوج قیمت 10 سال اخیر خود برسد. علاوه بر افت موجودی در بازار لندن، سطح ذخایر در بازار شانگهای نیز پیش از آغاز تعطیلات ملی چین کاهش ملموسی را تجربه کرده بود.

رشد هفتگی فلزات با وجود اصلاح قیمت روز جمعه1

کمبود کنسانتره سرب در بازارهای نقدی نیز عامل مهمی در تحریک معاملات این محصول در بازار لندن به حساب می‌آید. تعطیلی یا کاهش تولید در بسیاری از معادن استان سیچوان به تبع سخت‌گیری‌های زیست محیطی دولت چین از دلایل اصلی کمبود کنسانتره در هفت‌های اخیر به شمار می‌رود.

در این میان وقوع زمین لرزه در منطقه کالاما شیلی در رو پنج شنبه به تحریک مس در بازار فلزات لندن منجر شد و این محصول را به پیشتاز معاملات این هفته تبدیل کرد.  مس در اواخر هفته به سطوح بالاتر از 6700 دلار رسیده بود اما با اصلاح قیمت روز جمعه نتوانست این سطح را نگه دارد. علاوه بر شناسی سود از سوی سرمایه‌گذاران، اطلاعیه دو شرکت Codelco و Antofagasta مبنی بر عدم ایجاد خسارت جدی در معادن و تاسیات تولید مس این دو شرکت به تبع زمین لرزه مذکور نیز در افت قیمت مس تاثیرگذار بود.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/5 درصدی به 6666 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 2/8 درصدی را تجربه کرده است. قیمت در برهه‌ای از معاملات این هفته در بالای سطح 6700 دلار قرار گرفته بود.

روی در قرارداد مشابه 1/6 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3235 دلار، رشد قیمتی به میزان 2/7 درصد را نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند. روی در در روزهای پیشین توانسته بود به اوج قیمت 10 سال اخیر خود برسد.

همچنین آلومینیوم با کاهشی قیمتی 0/8 درصدی در روز جمعه در سطح 2153 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر 2/4 درصد گران شد.

در این میان سرب با کاهشی دو درصدی به 2533 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 1/7 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.