پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری

19:07 - 1400/01/17
با آغاز تعطیلات رسمی در بسیاری از کشورهای شرق آسیا به ویژه چین وکره جنوبی، سطح فعالیت در بازار محصولات پتروشیمی کاهش ملموسی را در این هفته تجربه خواهد کرد . در این میان برخی از محصولات مانند متانول  و اتیلن ممکن است به علت فشار عرضه معاملات متزلزلی را تجربه کنند.
پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری

بازارهای چین به علت جشن روز ملی این کشور در تمام روزهای معاملاتی این هفته تعطیل خواهد بود و کره جنوبی نیز از روز سه شنبه وارد تعطیلات موسوم به جشن برداشت محصول میشود. در هند نیز بازارها در روز دوشنبه به علت یکی از اعیاد مذهبی فعالیتی نخواهند داشت و بازارهای هنگ کنگ نیز با تعطیلاتی مشابه چین مواجه خواهند بود.

 به گزارش پلاتس در این میان بسیاری از فعالان صنعت پتروشیمی آسیا به ویژه فعالان این حوزه در ژاپن قرار است در کنفرانس انجمن پتروشیمی اروپا شرکت کنند. بنابراین باید شاهد کاهش سطح فعالیت آنها در بازار باشیم. این کنفرانس از روز سه شنبه در برلین آلمان برگزار خواهد شد. در این میان تنها میتوان به ثبات تقاضا از سوی کشورهای آسیای جنوب شرقی در بازار محصولات پتروشیمی امیدوار بود.

در پی این امر انتظار میرود که معاملات کم حجمی را در بازار محصولات آروماتیک یعنی بنزن و مشتقات این محصول شاهد باشیم. با این وجود تعیین جهت بازار به علت تعطیلات بسیاری از بازارهای آسیایی و همچنین بالا بودن سطح ذخایر بنزن در بازار داخلی چین کمی سخت به نظر میرسد.

در بازار الفین‌ها احتمال تضعیف نسبی قیمت وجود دارد. تقاضا برای برخ از محصولات از جمله اتیلن از سوی بخش‌های پایین دستی به ویژه استایرن مونومر در هفته‌های اخیر افت کرده و در عین حال به علت بازگشت تعداد ملموسی از واحدهای پالایش گاز و نفتا به مدار تولید، سطح عرضه الفین‌ها به حالت عادی بازگشته است.

در بازار پروپلن اما احتمال دارد به دلیل وجود تقاضای مناسب از سوی تولیدکنندگان اکریلونیتریل حمایت نسبی از قیمت صورت بگیرد.

در این میان بازار متانول به علت افت تقاضا از سوی چین به علت تعطیلی بازارهای این کشور ممکن است زیر فشار قرار بگیرد. در عین حال واحد تولید یک میلیون تنی Shandong Hualu Hengsheng از پنج شنبه هفته گذشته وارد مدار تولید شده و انتظار میرود که تاثیر روانی ورود این واحد به مدار تولید در بازار نمایان شود و بعد از تعطیلات این هفته نیز فشار عرضه در بازار افزایش یابد.