اکتبر ماه مهمی برای بازارها خواهد بود

سایه سنگین کنگره حزب کمونیست بر بازار فولاد

19:02 - 1400/01/17
افت اخیر قیمت فولاد و نهاده های تولید این محصول بار دیگر تمرکز فعالان صنعت را به سیاستگذاری های دولت چین در زمینه مقابله با آلودگی های زیست محیطی و کاهش ظرفیت مازاد صنایع جلب کرده است. در این میان نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست به زودی برگزار خواهد شد و انتظار می رود پس از کش و قوس های یک سال و نیم اخیر رویکرد اصلی چینی ها در زمینه تغییر ساختار صنایع آلاینده و سیاست‌گذاری های زیست محیطی این کشور خود را در خلال کنگره نوزدهم نمایان کند.
سایه سنگین کنگره حزب کمونیست بر بازار فولاد

شاخص قیمت زغال کک شو گرید پریمیوم متال بولتن از چهارم تا  بیست و یکم سپتامبر (13 تا 30 شهریور) با افتی 7/3 درصدی در سطح 199/87 دلار در هر تن قرار گرفت و شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد این موسسه نیز با سقوطی 15 درصدی به 66 دلار در مدت مذکور رسید. همچنین در بیست و یکم سپتامبر قیمت میلگرد در بازار داخلی شرق چین با قرارگیری در سطح 3950 تا 4هزا یوان (599 تا 607) دلار، کمترین سطح قیمت در یک ماه پیش از این تاریخ را تجربه کرد.

تاثیر اقدامات استان هبی:

مقامات تاستان هبی در هفته گذشته برنامه کاهش تولید فولاد و کک در فصل زمستان را همراستا با برنامه مد نظر دولت چین در زمینه کاهش تولید صنایع به منظور مقابله با معضل آلودگی هوا اعلام کردند. در این برنامه با تغییر ساعت کار واحدهای کک سازی شهر تانگشان ، تولید این واحدها در بازه اکتبر سال جاری تا مارس سال 2018 به میزان 30 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین در این مدت ظرفیت کوره های بلند تولید فولاد به 50 درصد تنزل خواهد کرد.

 شهر تانگشان به تنهایی دارای ظرفیت تولید فولادی به میزان 90 میلیون تن در سال است و استان هبی نیز به عنوان قطب تولید فولاد چین  30 درصد از تولید سالانه این کشور یعنی در حدود 250 میلیون تن را در اختیار دارد.

در حالی که هنوز زمان رسمی برنامه کاهش تولید فرا نرسیده، در ماه جاری برخی از کوره های بلند شهر هاندان در استان هبی به تبع قوانین بسیار سختگیرانه کاهش آلایندگی  تولید خود را محدود کردند.

هر دو این عوامل یعنی کاهش تولید فولاد و همچنین افت تولید کک ، به صورت تئوریک از رشد قیمت فولا دحمایت خواهد کرد. اما دراین شرایط نگران های جدی در زمینه روند تقاضا برای این محصول وجود دارد.

چه اتفاقی در حال وقوع است؟

 با افزایش ملموس حاشیه سود فولادسازان در چین، تولید فولاد این کشور در سال جاری میلادی روندی رو به رشد را تجربه کرد و در ماه آگوست به رکورد بی سابقه 74/59 میلیون تن رسید.

با در نظر گرفتن داده های منتشر شده از سوی اداره آمار ملی چین، در هشت ماه ابتدایی سال 2017 سطح تولید فولاد چین با رشدی 5/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سطح 566/41 میلیون تن قرار گرفت.قیمت های بالای فولاد در هفت ماه ابتدایی سال در کنار وجود تقاضای قوی از سوی بخش تولید فولاد برای نهادههای تولید نیز حمایت مناسبی را ا قیمت این محصولات به همراه آورد.

اما اوضاع در حال تغییر است. با نزدیک شدن به فصل سرد سال ، تقاضا برای فولاد فروکش کرده و به تبع این امر نیز قیمت محصولات فولادی به ویژه میلگرد روندی رو به افول را از اواخر ماه آگوست در پیش گرفته است. علاوه بر انعکاس تضعیف تقاضا در قیمت محصولات فولادی، آمارهای کلان اقتصادی نیز از آرام‌تر شدن نرخ رشد تقاضا در ادامه سال جاری نسبت به هفته ماه ابتدای حکایت می کند.

سرمایه گذاری در دارایی های ثابت چین به عنوان معیاری برای اندازه گیری مخارج سرمایه ای از جمله در بخش زیرساخت در هشت ماه ابتدایی سال نرخ رشدی 7/8 درصدی را به ثبت رساند و این در حالی است که این نرخ  در نیمه ابتدایی سال در سطح 8/3 درصد بود.

اخیرا بانک مرکی استرالیا بار دیگر در مورد احتمال تضعیف قیمت سنگ آهن به تبع افت تقاضای فولاد در یک سال آینده هشدار داده است.  بر اساس گزارش این نهاد عرضه جهانی سنگ آهن در یک سال آینده افزایش خواهد یافت و در عین حال تولید سرانه فولاد چین نیز تقریبا به اوج خود رسیده و امیدی به رشد تقاضا برای سنگ آهن از سوی بخش تولید فولاد این کشور نخواهد بود.

تاثیر کنگره حزب کمونیست چین:

با وجود تزلزل قیمت فولاد و نهاده های تولید این محصول به تبع برنامه کاهش تولید مد نظر دولت چین در صنایع آلاینده، برخی از فعالان بازار برای اطمینان از ارزیابی خود از آینده بازار این محصول منتظر برگزاری نوزدهمن کنگره حزب کمونسیت چین هستند. این نشست مهم  که هر پنج سال برگزار می شود قرار است در هجدهم اکتبر کار خود را آغاز کند. براین اساس انتظار می رود تحولات کنگره نوزدهم بر سیاست های زیست محیطی چین تاثیر شایانی داشته باشد.

آماده سازی برای این کنگره از سال گذشته میلادی  و با تصویب سیزدهمین برنامه اقتصادی پنج ساله چین آغاز شد. در بخشی از این برنامه کمیسیون اصلاح و توسعه چین موضوع برخورد با ظرفیت مازاد تولید فولاد و زغال سنگ را مد نظر قرار داد. همچنین در راستای اجرای حاکمیت زیست محیطی در چین، نهاد مذکور تغییر ساختار صنعت فولاد این کشور را در دستور کار قرار داد چرا که صنعت فولاد همواره در برآورده ساختن الزامات زیست محیطی مد نظر دولت چین ناموفق بوده است.

اوایل امسال دولت چین در این راستا برنامه کاهش 150 میلیون تن ظرفیت مازاد  تولید زغال سنگ و 50 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد این کشو را مد نظر قرار داد. در پایان نیمه ابتدایی سال، کاهش تولید مد نظر در صنعت فولاد از هدفگذاری ابتدای سال فراتر رفت و در مورد زغال سنگ نیز 71 درصد از برنامه محقق شد. علاوه بر این موضوع، در مدت مذکور 120 میلیون تن  از ظرفیت تولید فولاد غیر استاندارد چین نیز تعطیل شد که این امر در جهش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین نقش پررنگی داشت.

با برآورده شدن اهداف کاهش تولید در نیمه ابتدایی سال  و کشیده شدن اثرات این روند به فصل سوم 2017، بسیاری از فعالان بازار بر این اعتقاد هستند که در فصل پایانی سال دیگر نمی توان شاهد جهش قیمت ها در بازار به تبع تاثیرات این برنامه ها بود.

با این وجود هنوز ابهامات زیادی در آستانه برگزارشی کنگره حزب کمونیست چین پیش روی بازارهای کالایی به ویژه فولاد و زنجیره تامین آن قرار دارد. در این کنگره تغییراتی در کادر رهبری چین اتخاذ خواهد شد و در عین حال شاید بنابراین باشد تا سیاست های سختگیرانه مد نظر دولت چین برای تغییر ساختار اقتصادی  و مقابله با معظلات زیست محیطی این کشور در خلال این کنگره رونمایی شود امری که مسلما با توجه به نقش پررنگ چین در تولید و مصرف جهانی کالاها، وضعیت عرضه و تقاضی بازار ها را می تواند دگرگون سازد.