تاثیر محدودیت تردد کامیونت در تولید لبنی‌ها

18:53 - 1400/01/17
با آغاز فصل بازگشایی مدارس محدودیت‌های جدیدی در خصوص بحث تردد به منظور کاهش ترافیک اعمال می‌شود که از جمله این محدودیت‌‌ها تردد صبحگاهی کامیونت‌ها است. به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران احتمال کاهش عرضه لبنیات از ابتدای مهرماه به دلیل محدودیت در تردد صبحگاهی کامیونت‌ها بسیار محتمل است، به همین دلیل ممکن است کارخانه‌های لبنی کاهش تولید را در دستور کار قرار دهند.

لبنیات کالایی است که تاریخ انقضای آن بازه زمانی محدودی است که بخشی از آن باید در منزل مصرف‌کننده سپری شود. به گفته فعالان صنعت لبنی ابلاغ دستورالعمل عدم تردد کامیونت‌ها در ساعت ابتدایی صبح به دلیل همزمانی با بازگشایی مدارس عملا زمینه‌ساز اختلال شدید در کالارسانی به مردم می‌شود. از دید آنان مصرف‌کنندگان ایرانی لبنیات به خصوص شیر را به تاریخ روز یا یک روز بعد از تاریخ تولید، خریداری می‌کنند، این در حالی است که به طور سنتی، خرید لبنیات در ساعت ابتدایی روز از سوی بسیاری از خانوارها صورت می‌گیرد، بنابراین ممنوعیت تردد کامیونت‌های عرضه این کالاها سبب می‌شود بخشی از کالای تولیدی به کارخانه‌ها برگشت داده شود و همین امر می‌تواند در انگیزه کاهش تولید موثر باشد.

کاوه زرگران؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به ابلاغ دستورالعمل عدم تردد کامیونت‌ها در ساعت ابتدایی صبح به دلیل همزمانی با بازگشایی مدارس معتقد است: این امر باعث کاهش توزیع و عرضه لبنیات شده و تولیدکنندگان ممکن است کاهش تولید را در دستور کار قرار دهند.