توقف روند نزولی قیمت فولاد شانگهای

18:52 - 1400/01/17
پس از اصلاح قیمت ملموس محصولات فولادی در معاملات آتی شانگهای در جلسات معاملاتی اخیر، این محصولات سرانجام روند باثباتی را در جلسه معاملاتی ظهر امروز تجربه کردند. بهبود چشم انداز تقاضا از سوی بخش مسکن چین از جمله عوامل بهبود وضعیت معاملات به حساب می آید.
توقف روند نزولی قیمت فولاد شانگهای

محصولات فولادی به تبع احتمال کاهش تقاضا از سوی پروژه های عمرانی دولت چین در سه جلسه معاملاتی اخیر زیر فشار قرار گرفتند. مقامات چینی در پایان هفته از تعطیلی پروژه ها ساختمانی  و راه سازی در فصل سرد سال به منظور کاهش معضل آلودگی هوا خبر داده بود.

این روند اما امروز متوقف شد و شاهد نوسان بسیار اندک قیمت محصولات فولادی در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازا شانگهای بودیم. پس از اصلاح قیمت اخیر سطح خرید سرمایه گذاران بار دیگر افزایش یافته و همین امر نیز از افول بیش از پیش قیمت ها جلوگیری کرده است.

در عین حال سرمایه گذاران روز گذشته به رشد بیش از هشت درصدی قیمت مسکن  در چین در ماه گذشته میلادی اعتنایی نکردند و به نظر می رسدکه تاثیر این گزارش بر بازار امروز دیده شده است. علاوه بر رشد نسبتا مناسب قیمت مسکن در کل کشور، در گزارش اخیر مشخص شد که نرخ رشد قیمت مسکن نوساز در شهرهای درجه سه بالاتر از میانگین سایر شهرها بوده و همین امر نیز احتمال رشد تقاضا برای فولاد از سوی این مناطق را بهبود بخشیده است.

شهرهای درجه سه به آن دسته از شهرهایی گفته می شود که تولید ناخالصی به میزان 18 تا 67 میلیارد در سال را دارا هستند. فعالان بخش مسکن معتقدند که پس از جهش قیمت ها  و به تبع آن رشد آن میزان  و ساخت و ساز در شهرهای بسیار بزرگ چین، در حال حاضر امید زیادی به رشد مناسب بخش مسکن در شهرهای کوچکتر وجود دارد.

در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی برای تحویل در ماه اکتبر بودن تغییری ملموس در سطح 611 دلار قرار گرفت. میلگرد در سررسید مشابه وضعیتی مشابه را پشت سرگذاشت و قیمت 574 دلار را تجربه کرد. است. (نرخ برابری دلار به یوان چین در روز سه‌شنبه برابر با 6/59 است)