خروج فولاد شانگهای از زیر فشار

18:38 - 1400/01/17
پس از افول نه چندان شدید قیمت محصولات فولادی در معاملات صبح بازار آتی شانگهای، در جلسه معاملاتی ظهر امروز کمی از فشار بر این محصولات کاسته شد و در این میان میلگرد پا به محدوده مثبت قیمت گذاشت.
خروج فولاد شانگهای از زیر فشار

بازار آتی شانگهای در این روز ها زیر فشار ناشی از فرآسیند شناسایی سود قرار دارد و هر از گاهی مانند ظهر امروز  شاهد کاهش این فشار پس از افت مقطعی قیمت ها هستیم. اعلام خبر کاهش تولید فولاد چین در 10 روز پایانی ماه آگوست عاملی بود  که منجر به کاهش فشار بر معاملات از ظهر روز گذشته شد.

همچنین لغو برخی محدودیت های ارزی از سوی بانک مرکزی چین در روز گذشته منجر به تضعیف یوان در برابر دلار شد و همین امر نیز چشم انداز صادرات محصولات فولادی را بهبود بخشید. بانک مکزی چین از اکتبر سال 2015 میزان ذخایر مورد نیاز برای موسسات مالی داخلی این کشور را که در زمینه پیمان آتی ارزی فعالیت می کنند افزایش داد و در ژانویه 2016 نگهداری ذخیره برای بانک های خارجی دارای ذخایر یوان را اجباری کرد تا بدین ترتیب از افت بیش از پیش ارزش یوان جلوگیری کند.

اعمال این محدودیت ها منجر به تقویت یوان شد به گونه ای که این ارز در هفته گذشته به بالاترین ارزش خود در برابر دلار در دو سال گذشته رسید. پس از این رویداد بانک مرکزی چین برای جلوگیری از رشد بیش از پیش یوان  و جلوگیری از تزلزل مزیت صادراتی این کشور اقدام به رفع این محدودیت ها کرد.

در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی برای تحویل در ماه اکتبر با افتی بیش از دو دلار به 631 دلار رسید. میلگرد در سررسید مشابه 1/5  دلار گران شد و قیمت 598 دلار را تجربه کرد. است. (نرخ برابری دلار به یوان چین در روز سه‌شنبه برابر با 6/53 است)