هشدار بر سر توقف تولید دارو

18:16 - 1400/01/17
وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی که بیمارستان‌های دولتی زیر مجموعه آن‌ها هستند با وجود پیگیری‌های بسیار بدهی‌های خود را به شرکت‌های صنعت دارو پرداخت نمی‌کنند. فعالان دارویی البته به واسطه همین موضوع نسبت به توقف تولید دارو به دلیل عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های زیر مجموعه صنعت دارو از سوی وزارت بهداشت هشدار جدی می‌دهد.

مطالبات دارو

مجموع مطالبات شرکت‌های زیر مجموعه صنعت دارو در حال حاضر بیش از 4هزار میلیارد تومان است و علاوه بر آن شرکت‌های تجهیزات پزشکی هم بیش از 2 میلیارد تومان میزان مطالباتشان هست که بخش عمده‌ آن بدهی‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است. البته در این بین تامین اجتماعی هم به داروخانه‌ها بدهی دارد.

چرخه معیوب

بدین سان یک چرخه معیوب در حوزه صنعت دارو در کشور شکل گرفته است؛ دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت که بیمارستان‌ها زیر مجموعه آن‌ها هستند ماه‌هاست که بدهی‌های خود را به شرکت‌های پخش دارو پرداخت نکرده‌اند، از طرف دیگر این شرکت‌ها بدهی‌هایشان را به کارخانه‌ها و واحدهای تولید دارو نداده‌اند، این شرکت‌ها هم به شرکت‌های تامین کننده پرداختی نداشته‌اند و همه این‌ها چرخه معیوبی را به صنعت دارو وارد کرده است.

هشدار به تداوم وضعیت کنونی

فعالان دارویی معتقدند: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و مطالبات شرکت‌های زیر مجموعه زنجیره صنعت دارو پرداخت نشود کشور قطعا با توقف تولید دارو در کشور مواجه خواهد شد. این در حالی است که ایران در موضوع واردات دارو هم با مشکلات متعددی روبه‌رو است.

چالش بزرگ

محمد نجفی عرب؛ رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره اینکه شرکت‌های دارویی در حال حاضر با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و مطالباتشان را از سال 1394 تاکنون دریافت نکرده‌اند به سایت خبری اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: شرکت‌های تولید کننده دارو با چالش بزرگ نقدینگی مواجه هستند و توان تولید را از دست داده‌اند.

چک‌های برگشتی

به گفته نجفی عرب در شرایطی که شرکت‌های تولیدکننده دارو، پخش کننده‌ها با چک‌های برگشتی روبه‌رو هستند وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با وجود پیگیری‌ها و وعده‌های متعدد بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و جدیدا هم به شرکت‌های دارویی اعلام کرده‌اند که به جای مطالبات خود اوراق دولتی دریافت کنند و حتی برخی از آن‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی خراسان تهدید کرده‌اند اگر شرکت‌ها این اوراق را دریافت نکنند آن‌ها نمی‌توانند از این پس در مقابل مطالبات شرکت‌ها پاسخگو باشند.

نقد به اوراق دولتی

دارویی‌ها بر این باورند اوراق دولتی به راحتی قابل نقد شدن نیست و شرکت‌های دارویی به این نحوه برخورد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتراض دارند. این در حالی است که شرکت‌های دارویی در مقابل مطالبات ماه‌‌‌‌ها قبل خود حالا باید اوراقی را دریافت کنند که 30 درصد زیر قیمت می‌توانند آن را بفروشند و در بازار نقد کنند و این یعنی ضرر مضاعف.

ورود به بحران

از منظر این فعالی بخش خصوصی وضعیت پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به شرکت‌های صنعت دارو بحرانی است و اگر چاره‌ای اساسی برای این موضوع نشود ایران حتما با مشکلات جدی در کشور در حوزه درمان مواجه خواهد شد.

داستان پرداخت دیر هنگام مطالبات شرکت‌های دارویی و صنعت دارو از سوی وزارت بهداشت و دولت داستانی قدیمی است اما در سه سال گذشته این مشکل به شدت افزایش یافته است و چند برابر قبل شده و به باور ناظران باید فکری اساسی و سریع برای حل آن کرد.