پیگیری مذاکره عرضه نفت‌‌خام در بورس

18:09 - 1400/01/17
برای عرضه نفت خام در بورس انرژی اقدام‌های فشرده‌ای میان شرکت ملی نفت و بانک‌ها در دست پیگیری است که به زودی نتیجه خواهد داد.

همچنان که پیش‌تر «دنیای بورس» گفته بود عرصه دوباره نفت در چهارمین بورس کشور با جدیت بیشتری در حال پیگیری است و دراین راستا مکانیزم‌ها و زیرساخت‌های معاملات ارزی نفت خام آماده است. علی حسینی؛ مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با « فارس» از عرضه قریب الوقوع نفت خام در این بازار خبر داده و می‌گوید: اقدام‌های فشرده و گسترده‌‌ میان بورس انرژی ایران، سپرده‌گذاری مرکزی، شرکت ملی نفت ایران و برخی بانک‌های عامل در دست پیگیری است و در این زمینه به زودی اتفاقات مهمی روی خواهد داد.

در فروردین‌ماه سال 93 با شروع عرضه‌ نفت خام در رینگ داخلی این بورس، زمینه برای کشف قیمت این کالا در بورس انرژی ایران ایجاد شد اما به دلایلی همچون نبود تقاضا و جایگزینی میعانات گازی توسط مصرف‌کنندگان ، پس از چندی عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران متوقف شد.

به نظر می‌رسد ساختار دولتی حاکم بر صنعت نفت و وجود برخی رویه‌ها و سازوکارهای سنتی مانع اصلی در تحقق کامل اهداف تعیین شده برای توسعه بازار نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی ایران باشد. هم‌اکنون قیمت‌گذاری نفت‌خام صادراتی که متولی فروش آن امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است بر مبنای میانگین قیمتی نفت‌خام عمان و دبی انجام می‌پذیرد.