نیمی از مطالبات معوق سال گذشته پرداخت می‌شود؟

انتظار ادامه‌دار پرداخت بدهی‌ها در دارو

18:09 - 1400/01/17
دولت برای جلوگیری از تشدید بحران قرار است 85 درصد بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی و پخش صنعت دارو معادل 3 هزار میلیارد تومان را پرداخت کند. اما تازه‌ترین اخبار اجرای مصوبه پرداخت‌ نیمی از مطالبات گویای وضع دیگری است.
انتظار ادامه‌دار پرداخت بدهی‌ها در دارو

موجود دارو در کشور

نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از پیگیری مساله بحران کمبود دارو در کشور در جلسه اخیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خبر داد. ناصر ریاحی در این باره به سایت خبری اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: مساله کمبود دارو در کشور جدی است و طبق اعلام سازمان غذا و دارو، موجودی 750 قلم دارو در کشور کمتر از 2 ماه است.

وی با بیان اینکه بحران کمبود دارو را باید جدی گرفت،  عنوان می‌کند: در این جلسه ابتدا تصمیم گرفته شد دولت برای جلوگیری از تشدید بحران پیش آمده، 85 درصد بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی و پخش دارو را پرداخت کند که این میزان رقمی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان است.  پس از بررسی‌های بیشتر مقرر شد نیمی از بدهی‌های معوق سال گذشته که در حدود 1400 میلیارد تومان است، پرداخت شود. البته همین مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم با وجود گذشت بیش از 10 روز، هنوز اجرایی نشده است.

هشدار به آینده نه چندان دور

 محمدرضا شانه‌ساز؛ مدیرعامل هلدینگ دارویی تامین (تی‌پی‌کو) پیش‌تر در گفت‌وگو با «فانا» از کمبود قطعی دارو 2 تا ۳ ماه آینده در صورت عدم پرداخت به‌موقع مطالبات صنعت دارو خبر داده بود.

شانه‌ساز در این باره می‌گوید: معاونت امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه قول داده است دولت ارقام قابل توجهی را هم در حوزه سازمان بیمه سلامت و هم سازمان تامین اجتماعی به دارو اختصاص دهد.

این مقام دارویی در عین حال با اشاره اینکه اگر واقعا رصد شود و این منابع به سیستم دارویی تزریق شود، قطعا می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند، عنوان می‌کند: اگر این منابع در جای دیگری هزینه شوند، قطع و یقین بدانید در دو، سه ماه آینده کمبود دارو وجود خواهد داشت و اگر این اتفاق بیفتد به هیچ‌وجه دولت نخواهد توانست از طریق واردات فوریتی و تک‌نسخه‌ای نیاز بازار را تامین کند.

«دنیای بورس» پیش از این در تحلیلی در خصوص سازوکار احتمالی پرداخت مطالبات صنعت دارو در دو ماه آینده پرداخته بود.