هفته پررونق در بازار متانول

18:06 - 1400/01/17
قیمت متانول در بازارهای وارداتی آسیا در این هفته همانند هفته پیشین به لطف رونق معاملات این محصول در بازار داخلی چین و همچنین کمبود عرضه در برخی مناطق سیری رو به رشد را تجربه کرد و در سطوح بالاتر از 300 دلار تثبیت شد.
هفته پررونق در بازار متانول

پلاتس: قیمت متانول در بازار داخلی نقدی چین در این هفته با رشدی 90 یوانی به 2620 یوان در هر تن رسیدکه این رقم برابر با 309 دلار بر اساس قیمت‌های وارداتی است. همچنین در معاملات آتی بازار ژنگژو نیز متانول در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمتی به میزان 64 یوان را پشت سرگذاشت و در سطح 2758 دلار معامله شد.

در جنوب شرق آسیا به علت کاهش عرضه شاهد افزاش قیمت متانول بودیم. افت عرضه پس از آن رخ داد که سایت 1/7 میلیون تنی تولید متانول شرکت پتروناس در جزیره Labuan به علت بروز نقص فنی در روز سه شنبه از مدار تولید خارج شد.

در بازار هند نیز به صورت سنتی مصرف متانول از نیمه‌های سپتامبر در صنایع این کشور افزایش می‌یابد که همین امر منجر به افزایش خرید از سوی صنایع مصرف‌کننده در برهه کنونی شده است. در این میان به علت بازگشایی واحد شماره یک تولید متانول پتروشیمی زاگرس ایران، انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی شاهد افزایش عرضه به بازار هند باشیم و همین امر نیز از کمی از شدت رشد قیمت در بازار این کشور در این هفته کاست.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 17 دلاری در این هفته در سطح 310 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایشی به میزان 13 دلار، قیمت 305 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 22 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 324 دلار معامله شد. در بازار هند نیز متانول با افزایشی 12 دلاری به 270 دلار رسید.