هزینه‌های مالی داروپخش به خط قرمز رسید؟

فشار مالی روی دوش «دارو» 

18:05 - 1400/01/17
هزینه‌های مالی در شرکت‌های دارویی به حدی تاثیرگذار و روند حادی به خود گرفته که بسیاری از بنگاه‌های این عرصه به وضعیت قرمز رسیده‌اند. داروپخش یکی از این شرکت‌های دارویی است که به دلیل شرایط مالی حضور در برخی پروژه‌ها را انصراف داده است.
فشار مالی روی دوش «دارو» 

پول دارو را می‌دهند اما ...

همچنان که «دنیای بورس» در تحلیلی به سازوکار پرداخت مطالبات صنعت دارو پرداخت، اکنون سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی داده مطالبات صنعت دارو هرچه زودتر پرداخت شود و حتی شنیده شده نقدینگی لازم هم در اختیار سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی قرار داده‌ شده است. مهدی پیرصالحی؛ مدیرعامل کارخانه‌های داروپخش در گفت‌وگو با «فانا» با تایید این موضوع عنوان می‌کند: با این اوصاف به نظر می‌رسد مهم این است که چه درصدی از این پول قرار است به دارو اختصاص یابد.

مدیرعامل کارخانه‌های داروپخش با طرح تردیدها در این خصوص می‌گوید: شما قطعی بدانید که بیمه‌ها این کار را نمی‌کنند. پول به دانشگاه‌ها پرداخت شود، هم این کار را نمی‌کنند. این معضل سال‌هاست که درگیر آن هستیم.

به گفته وی علیرغم اینکه ردیف‌های پولی دارو از ردیف‌های دیگر خدمات جدا شده، اما در دانشگاه‌ها این موضوع رعایت و اجرا نشده است. ناظر هم گذاشتند که ردیف‌ها جدا نشود اما عملا این کار را نمی‌کنند. اگر هم این کار انجام شود، با مبالغی که اختصاص دادند شاید بتواند به صنعت کمک کند اما در حال حاضر نقدینگی صنعت تغییری نکرده و کمبود نقدینگی بیش‌تر هم شده است.

نخستین کار رئیس سازمان غذا و دارو

قرار بود از این هفته پیش‌رو بحث قیمت‌گذاری در صنعت دارو شروع شود که کمیسیون قیمت به علت مشکلات فنی برگزار نشد. پیرصالحی در این خصوص می‌گوید: سیستم‌های آی‌تی موجود در کمیسیون مشکل پیدا کرد و جلسه برگزار نشد.

 وی ابراز امیدواری می‌کند: نخستین کاری که رئیس سازمان جدید سازمان غذا و دارو باید انجام دهد این است که کمیسیون‌ها را فعال کنند. در این میان با وجود گذشت پنج ماه از سال‌جاری اما کمیسیون قیمت برگزار نشد.

برنامه فروش 480 میلیارد تومانی

پیرصالحی همچنین درخصوص عملکرد مالی کارخانه‌های داروپخش در سال جاری تصریح می‌کند: شرکت در سال گذشته تعدیل منفی داشت اما به هرحال توانست به اهداف تعدیلی برسد و امیدواریم امسال جبران کنیم.

بودجه فروش شرکت در سال جاری حدود 480 میلیارد تومان است که در 5 ماهه برابر با بودجه برآوردی است. سود امسال شرکت هم حدود 52 میلیارد تومان برنامه‌ریزی شد.

هزینه‌های مالی به خط قرمز رسید

پیرصالحی درباره هزینه‌ مالی شرکت‌های دارویی و عددی که چندی پیش با عنوان هزینه مالی 70 میلیارد تومانی داروپخش از سوی او اعلام شد،اظهار کرد: واقعیت همین است و داروپخش یکی از شاخص‌ها در این زمینه است. بقیه شرکت‌های دارویی هم هزینه‌های مالی زیادی دارند.

به گفته وی دو سه سال قبل تعدادی از شرکت‌های دارویی اصلا هزینه مالی نداشتند اما در حال حاضر این هزینه به آن‌ها نیز تحمیل شده است. به گواه مدیران وضعیت هزینه‌هالی مالی در شرکت‌هایی همانند مانند «داروپخش» و «اکسیر» به خط قرمز رسیده است.

پروژه آذربایجان

مدیرعامل کارخانه‌های داروپخش در خصوص نقش داروپخش در پروژه آذربایجان نیز عنوان می‌کند: داروپخش دیگر در این پروژه حضور ندارد و از حضور در آن انصراف داد و «تیپیکو» راسا این پروژه را جلو می‌برد.

داروپخش شروع‌کننده پروژه آذربایجان بود اما به دلیل مسائل مالی از پروژه انصراف داد. در این باره ممکن است اگر پروژه به اجرا برسد تی‌پی‌کو آن را به یکی از شرکت‌هایش واگذار کند. «دنیای بورس» پیش از این از زمان نهایی راه‌اندازی پروژه آذربایجان در گفت‌وگو با مدیرعامل «تیپیکو» پرده برداشته بود.