راه‌حل حضور سیمان ایران در عراق

18:01 - 1400/01/17
به دنبال ادعاهای صورت گرفته درباره توقف صادرات سیمان ایران و در مقابل صادرات سیمان عربستان به عراق با تعرفه ترجیحی 17 درصد، اداره گمرگات عراق این ادعاها را تکذیب کرد. ناصر بهزاد؛ رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره اینکه اردن، ترکیه و عربستان در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش سیمان در عراق برنامه‌ریزی کرده‌اند، به بخش خصوصی توصیه می‌کند: رویکرد سرمایه‌گذاری را به جای صادرات صرف به عراق، در دستور کار خود قرار دهند.

ممنوعیت صادرات به دلیل خودکفایی

عراق در راستای توجه به تولید داخلی و حمایت از آن، بیش از دو سال است که واردات سیمان را از همه کشورها از جمله عربستان متوقف کرد. یک مسوول در اداره کل گمرکات عراق در خصوص اینکه آیا عراق در چارچوب قوانین تجارتی اتحادیه عرب، تعرفه‌های ویژه برای تبادلات تجاری خود با کشورهای عضو اتحادیه، از جمله عربستان دارد؟ به «ایرنا» می‌گوید: عراق از این تفاهم‌نامه خارج شده و در حال حاضر هیچ‌گونه تعرفه ویژه‌ای برای هیچ کشوری وجود ندارد.

به گفته وی تعامل عراق با عربستان در حوزه سیمان مانند دیگر کشورها، مبتنی بر ممنوعیت واردات از این کشور است، زیرا عراق در حال حاضر در تولید انواع سیمان خودکفا است. این مسئول عراقی ادعاهای صورت گرفته در مورد اعمال تعرفه 17 درصدی برای صادرات سیمان عربستان به عراق را تکذیب کرد.

صادرات سیمان عربستان به عراق

براساس آمار رسمی دولت عربستان، صادرات سیمان این کشور در سال 2017 به عراق صفر بود. کل صادرات مصالح ساختمانی عربستان در سال گذشته میلادی 500 هزار دلار بوده که سهم سیمان رقم قابل توجهی نیست. عربستان فقط در 2015 میلادی 6 میلیون و 500 هزار دلار صادرات انواع مصالح ساختمانی شامل سنگ، سیمان، مواد شیشه‌ای، سرامیک، آزبست و غیره به عراق داشت که سهم سیمان در آن 880 هزار دلار بود. 

ایران تا قبل از ممنوعیت صادرات سیمان سالیانه 8 میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشت، اما از اواخر 2015  با اعمال ممنوعیت، این صادرات متوقف شد.

سرمایه‌گذاری به جای صادرات

ناصر بهزاد؛ رایزن بازرگانی ایران در عراق در این باره به بخش خصوصی توصیه می‌کند: رویکرد سرمایه‌گذاری را به جای صادرات صرف به عراق، در دستور کار خود قرار دهند.

رایزن بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سه کشور اردن، ترکیه و عربستان به جد در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش سیمان در عراق برنامه‎ریزی کرده اند، گفت: ایران از نظر دانش فنی، ماشین‌آلات و تولید انواع سیمان از این سه کشور برتر است.

به گفته وی ضروری است بخش خصوصی در حوزه‌های علم و دانش فنی ، ماشین آلات و تولید انواع سیمان با طرف عراقی وارد سرمایه‌گذاری شود تا بتواند به صورت پایدار در بازار عراق باقی بماند.

عراق تا قبل از سال 2015، در حمایت از تولید داخلی تعرفه گمرگی واردات سیمان را به خاطر حمایت از تولید داخلی تا میزان 43 درصد افزایش داد و در اواخر 2015 به طور کلی ممنوعیت واردات سیمان را به خاطر خودکفایی تولید داخلی اعلام کرد.