چینی‌ها به شبکه بانکی ایران می‌آید؟

17:34 - 1400/01/17
در تازه‌ترین مذاکرات بانکی تهران-پکن با محور 3 بانک چینی، ایران علاوه بر خواستار روابط کارگزاری، پیشنهاد تاسیس شعب و یا دفاتر نمایندگی بانک‌های چینی را نیز مورد تاکید قرار داد.

در دیدار اخیر رئیس کل بانک مرکزی و سفیر چین در ایران در حالی روابط بانکی مورد توجه قرار گرفته که از جمله محورهای اصلی آن ایجاد روابط کارگزاری، تامین مالی پروژه‌ها و همچنین پیشنهاد ایجاد شعبه و یا نمایندگی بانک‌های چینی در ایران است.

ولی اله سیف در این جلسه تاکید داشته ایجاد شعب و یا دفاتر نمایندگی بانک‌های چینی در ایران موجب آشنایی بانکداران چینی با فضای فعالیت بانک‌های ایرانی خواهد شد و در این مسیر احتیاط‌های سختگیرانه که ناشی از ابهام‌های ذهنی است، رفع می‌شود. البته رئیس کل بانک مرکزی ایجاد شعبه‌های بانک‌های اروپایی در ایران را تاییدی بر  پیشنهاد خود به طرف چینی می‌داند.

تامین مالی پروژه‌ها دیگر موضوع مورد مذاکره سیف و سفیر چینی بود که به گزارش «ایسنا» وی اعلام کرده: در موضوع همکاری‌های دوجانبه در کنار تامین مالی پروژه‌ها با استفاده از فاینانس می‌تواند موجب گسترش روابط دو طرف باشد.

پیش‌تر نیز مذاکرات گسترده‌ای میان مسئولان بانکی ایران و چین در فضای پسابرجام انجام شده بود که «بانک چین» با دارایی حدود ۱۸ تریلیون یوآن از جمله آن‌ها بود. این بانک از چهار بانک بزرگ و مهم بین‌المللی چین است که درخواست ایجاد دفاتری را در ایران مطرح کرده بود.

دیگر بانک چینی که درخواست گسترش روابط با ایران را مطرح کرد، CBC  چین به عنوان بزرگترین بانک این کشور و البته جهان از لحاظ دارایی و سرمایه بود که تقاضای ایجاد شعبه و بانک مستقل در منطقه آزاد کیش و سرزمین اصلی را داشت. به توافق‌های اگزیم بانک چین با طرف ایرانی با موضوع افتتاح حساب مشترک نیز  باید اشاره کرد.