2 قرارداد در « شپنا » و « شبریز »

17:34 - 1400/01/17
ارتقای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها با نهایی شدن قرارداد پالایش نفت اصفهان و تبریز دنبال می‌شود. پالایش نفت تهران و بندرعباس نیز در حال مذاکره با شرکای خارجی هستند. در این میان فاز نخست پالایش نفت ستاره خلیج فارس نیز تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

پالایش نفت تبریز در راستای پروژه‌ کیفی سازی پالایشگاه‌ها توافق با شرکت SK کره جنوبی را در قالب یک قرارداد نهایی به امضا رساند؛ براین اساس زمان ساخت پروژه مزبور با این شرکت کره‌ای 48 ماه خواهد بود و زمان امضای قرارداد مالی و تجاری بستگی به پیشرفت مذاکرات، بانک مرکزی و بانک کره‌ای دارد.

این در حالی است که به گفته عباس کاظمی؛ مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور قرارداد تجاری پالایشگاه نفت اصفهان به مثابه نفت تبریز به زودی امضا می‌شود. پالایشگاه نفت اصفهان با شرکت دایلم در حال مذاکره است و سرمایه‌گذاری آن ۲.۵ میلیارد یورو خواهد بود. پس از ارتقای پالایشگاه‌ها محصول‌های آن‌ها یورو ۵ خواهد شد.

برای ارتقای پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس نیز پیشرفت خوبی حاصل شده و این پالایشگاه‌ها با فاینانس‌ها در حال مذاکره هستند. به گفته مقام‌های مسئول این قراردادها باید امضا شود تا میزان مازوت در سال ۱۴۰۴ به کمتر از ۱۰ درصد برسد. 

سیاست‌گذار در رویکرد عملیاتی خود همسو با ارتقای کیفی پالایشگاه‌ها نگاهی هم به واحد بنزین سازی پالایشگاه خلیج فارس نیز دارد. این واحد در حال حاضر روزی هفت میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند و مسئولان امیدوارند تا پایان شهریورماه سال جاری میزان تولید بنزین این پالایشگاه به ۱۱ میلیون لیتر برسد. مجموعا از زمان راه‌اندازی این واحد تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر توسط این پالایشگاه بنزین تولید و وارد بازار شده است.

کاظمی اذعان می‌کند: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال تکمیل می‌شود. به گفته مسئولان پالایش نفت ستاره خلیج فارس فاز نخست تقریبا تکمیل و در سرویس قرار دارد و در حال تثبیت عملیاتی است. فاز دوم نیز سال آینده تکمیل خواهد شد.