رونق بازار نفت به لطف مواضع جدید اوپک

17:17 - 1400/01/17
اعلام خبر تصمیم عربستان سعودی برای کاهش سطح صادرات نفت از ماه آینده در کنار درخواست اوپک از اعضای این نهاد برای افزایش پایبندی به برنامه کاهش تولید،  منجر به تداوم رونق معاملات نفت خام در بازارهای جهانی شده و قیمت این محصول را امروز نیز در مسیر رشد قرار داده است.
رونق بازار نفت به لطف مواضع جدید اوپک

 روز گذشته وزیر نفت عربستان در نشست وزاری اوپک و کشورهای غیر عضو همراه در برنامه کاهش تولید در سن پترزبورگ روسیه اعلام کرد که تولیدکنندگان نفت آمادگی دارند تا در صورت لزوم به ادامه این برنامه پس از مارس 2018 پایبند باشند. خالد الفلیح در عین حال از عزم عربستان برای محدود کردن سطح صادرات نفت خام به سطح 6/6 میلیون بشکه در روز در ماه آگوست خبر داد.

همچنین در نشست وزیران اوپک ضمن درخواست از اعضا برای افزایش پایبندی برنامه کاهش تولید، نیجریه از شمول کشورهای معاف از برنامه خارج و قرار بر این شد که این کشور تولیدخود را در سطح 1/8 میلیون بشکه در روز تثبیت کرده و در صورت توان به کاهش تولید به رقم 1/7 میلیون بشکه اقدام کند.

در این میان مدیر عامل شرمت نفتی هالیبرتون آمریکا اعلام کرد که روند رو افزایش تعداد دکل‌های حفاری در شمال آمریکا در حال آرام شدن است. اعلام این خبر نیز بر رونق معاملات نفت تاثیرگذار بوده است.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر با افزایشی 0/6 درصدی به 48/9 دلار رسیده است.

نف خام وست تگزاس نیز در قراردادهای ماه آگوست با ارشدی 0/63 در سطح 46/6 دلار قرار گرفته است.