آغاز نوسان‌گیری در بازار فلزات پایه

17:08 - 1400/01/17
روند رشد قیمت فلزات پایه به لطف انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین در جلسه معاملاتی صبح امروز بازار شانگهای نیز ادامه یافت اما در ظهر امروز برخی از محصولات به تبع نوسان گیری سرمایه گذاران محدوده منفی گذاشتند. معاملات در لندن نیز به همین وضعیت پیگیری شده و در برهه فعلی تمام محصولات معاملاتی با افت قیمت مختصری مواجه شده اند.
آغاز نوسان‌گیری در بازار فلزات پایه

صبح روز گذشته خبر رسید که تولید ناخالص داخلی چین در فصل دوم سال جاری میلادی رشدی برابر با 6/9 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده  و همچنین تولیدات صنعتی این کشور در ماه ژوئن افزایشی 7/6 درصدی را در مقایسه با مدت ژوئن سال گذشته پشت سر گذاشته است.

همچنین در ادامه شاهد انتشار گزارش رشد 10/2 درصدی قیمت مسکن چین در ماه گذشته میلادی بودیم. همچنین خبر رسید که سرمایه گذاری در بخش مسکن این کشور در نیمه ابتدایی سال 2017 میلادی رشدی بیش از 8 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

انتشار این اخبار چشم انداز تقاضای چین برای فلزات پایه را بهبود بخشید و منجر به رونق معاملات این محصولات تا صبح امروز شد. در عین حال با افزایش احتمال عدم تصویب طرح بهداشت و درمان دولت ترامپ در سنای آمریکا، شاخص دلار در روز جاری با افتی 0/4 درصدی مواجه شد و به کمترین سطح در 10 ماه اخیر رسید. افت ارزش دلار نیر در بهبود معاملات فلزات نقش پررنگی داشته است. در ادامه کار اما روند شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران آغاز شد و همین امر نیز  معاملات فلزات را زیر فشار قرار داد

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 5979 دلار قرار گرفته است. این محصول در ساعات پیشین در سطوح بالاتر از شش هزار دلار معامله می شد. آلومینیوم با کاهشی مختصر در سطح 1908 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی 0/2 درصدی در سطح 2292 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان 0/7 درصد پایین آمده و در سطح 2800 دلار گزارش می‌شود.   

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس به میزان 0/5 درصد گران شده شده و روی نیز افزایش قیمتی به میزان 0/4 را تجربه کرده است.  در مقابل سرب 0/3 درصد رشد کرده و در این میان آلومینیوم کاهش قیمتی 0/6 درصدی را به ثبت رسانده است.