در پی سقوط ارزش دلار آمریکا رخ داد

تداوم افزایش قیمت فلزات پایه

16:56 - 1400/01/17
روند سقوط ملموس ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان که از شب گذشته آغاز شده در معاملات امروز نیز ادامه یافته و همین امر نیز به رونق معاملات فلزات پایه انجامیده است.اخبار مربوط به اعتصاب کارگری در یکی از معادن مس شیلی و همچنین کاهش ذخایر روی در بازار فلزات لندن نیز حمایت ویژه ای را از این دو محصول به عمل آورده است.
تداوم افزایش قیمت فلزات پایه

در پی افشای ایمیل‌های مربوط به ارتباط پسر رئیس جمهور ایالات متحده با یک وکیل روسی به منظور دستیابی به اطلاعات کمپین دموکرات‌ها در انتخابات سال 2016 میلادی، ارزش دلار از شب گذشته روندی نزولی را به خود گرفته و شاهد افت 0/47 درصدی شاخص دلار  تا این لحظه بوده ایم. در پی این روند حمایت مناسبی از قیمت فلزا تپایه به تبع بهبود تقاضا برای این محصولات از سوی خریدران استفاده‌کننده از ارزهای غیر دلاری پدید آمد.

همچنین شاهد ادامه حمایت از قیمت مس به تبع تصمیم اتخاذ شده از سوی اتحادیه کارگری معدن Zaldívar شیلی در زمینه رد پیشنهاد قرارداد کاری شرکت Antofagasta و برگزاری اعتصاب هستیم.

همچنین ادامه روند کاهش موجودی انبار سرب و روی نیز در رشد قیمت این دو محصول تاثیر شایانی داشت. روز گذشته میزان ذخایر روی در انبارهای بازار فلزات لندن بیش از دو هزار تن کاهش یافت و به 279 هزار تن رسید. ذخایر سرب نیز با افتی 300 تنی در سطح 159 هزار و هفتصد تن قرار گرفت.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/6 درصدی در سطح 5918 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی 0/4 درصدی در سطح 1904 دلار معامله می‌شود. سرب با رشدی 0/7 درصدی در سطح 2324 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان 0/5 درصد بالا رفته و در سطح 2838 دلار گزارش می‌شود.   

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس به میزان یک درصد گران شده شده و آلومینیوم نیز افزایشی به همین میزان را تجربه کرده است. سرب 0/8 درصد رشد کرده و در این میان روی افزایش قیمتی 2/2 درصدی را به ثبت رسانده است.