سقوط دلار زیر سایه سنگین ترامپ

16:56 - 1400/01/17
پس از افشای ارتباط پسر ترامپ با یک وکیل روسی به منظور دستیابی به اطلاعات حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، ریسک سیاسی در ایالات متحده به شدت بالا رفت و همین امر نیز به سقوط دلار در شب گذشته منجر شد. این روند در صبح امروز نیز ادامه یافته و ارزش دلار در برابر یورو را به پایین‌ترین سطح در 14 ماه اخیر رسانده است.
سقوط دلار زیر سایه سنگین ترامپ

روز گذشته پسر بزرگ رئیس جمهور آمریکا ایمیل‌هایی را فاش کرد که بر اساس آنها برنامه ملاقات با یک وکیل مرتبط با دولت روسیه ترتیب داده شده بود. این وکیل که پیش‌تر ارتباط با نزدیکان ترامپ را تکذیب کرده بود به احتمال زیاد به اطلاعاتی از کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ دسترسی داشته است. بدین ترتیب موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبعات این امر بار دیگر قوت گرفت و همین امر نیز به سقوط ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان منجر شد به گونه ای که شاهد رسیدن ارزش دلار به پایین ترین سطح در مقابل یورو از ماه می سال 2016 تاکنون هستیم.

روند روبه افول ارش دلار در صبح امروز فروکش کرده اما این شاخص کماکان در محدوده منفی به سر می‌برد. امروز و فردا قرار است رئیس بانک مرکزی ایالات متحده سخنرانی‌هایی را در زمینه رویکرد این نهاد به سیاست‌های پولی داشته باشد و همین امر نیز سرمایه‌گذاران را به سوی اتخاذ رویکردی محتاطانه سوق داده است. ارائه سرنخ‌هایی در زمینه تعداد دفعات تغییر نرخ بهره در سال جاری و آتی میلادی می‌تواند نوسانات ملموسی را در ارزش دلار به همراه آورد.

تا این لحظه از معاملات روز دوشنبه شاخص دلار ایالات متحده با افتی 0/1 درصدی به 95/56 واحد رسیده است.