3 سند ریلی ایران و ایتالیا

16:56 - 1400/01/17
راه‌آهن ایران و راه‌آهن دولتی ایتالیا سه سند همکاری سرمایه‌گذاری و آموزشی امضا کردند.

 دولت در 5 سال آینده توسعه شبکه ریلی را به جد دنبال می‌کند و در راستا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز حاکی از پیگیری سیاست‌ها در این خصوص است؛ براین اساس دولت یازدهم یک تا 1.5میلیارد دلار در بخش حمل و نقل ریلی کشور سرمایه‌گذاری کرده و از محل صرفه جویی‌های مصرف سوخت، شورای اقتصاد موافق کرده است 7.5 میلیارد دلار به این بخش اختصاص یابد.

در همین راستا و بر مبنای همان ریل سیاست‌گذاری روز گذشته سه سند همکاری میان سعید محمدزاده؛ مدیر راه آهن ایران و رناتوما زونچینی؛ مدیر راه‌آهن ایتالیا به امضا رسید که براساس آن نخستین سند، موافقت‌نامه به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو برای طراحی و احداث خط سریع السیر و تامین ناوگان در مسیر قم- اراک است. دومین سند، امضای تفاهم‌نامه سه جانبه بین راه آهن ایران، راه آهن ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت (دانشکده راه آهن) برای ایجاد همکاری‌های آموزشی و علمی است. سومین سند نیز، قرارداد همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه ایتالیا است تا دو طرف بتوانند همکاری‌های علمی و آموزشی و انتقال دانش حمل و نقل ریلی روز با یکدیگر داشته باشند.

در موافقت‌نامه‌ای که میان راه‌آهن ایران و شرکت دولتی ایتالیا به امضا رسید، مقرر شده است علاوه بر تامین ناوگان سریع السیر ریلی توسط ایتالیایی‌ها، احداث خط 125 کیلومتری قطار سریع السیر بین قم- اراک در دستور کار قرار گیرد.