شورای رقابت تصمیم درباره تغییرات نرخ خوراک را به هفته بعد موکول کرد

عبور منطقی از حاشیه‌سازی پتروشیمی‌ها

16:44 - 1400/01/17
در جلسه دیروز شورای رقابت در خصوص نرخ ارز خوراک بین مجتمعی پتروشیمی‌ها هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشد اما رئیس شورا از جلسه هفته آینده این شورا در این باره با حضور عوامل ذی‌نفع و ذی‌ربط دولتی و خصوصی خبر داده است. به نظر می‌رسد به غیر از تصمیم مزبور که رضا شیوا نیز از آن استقبال کرده، با تک نرخی شدن ارز علاوه بر دوری از تصمیم‌های تنش‌زا، این چالش برای همیشه به ورطه فراموشی سپرده می‌شود.
عبور منطقی از حاشیه‌سازی پتروشیمی‌ها

تصمیم دوشنبه

شورای رقابت روز دوشنبه بنا داشت در خصوص تبدیل نرخ تسعیر ارز خوراک بین‌مجتمعی شرکت‌های پتروشیمی از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تصمیم‌گیری کند اما در این جلسه در خصوص تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشد. در نیمه دوم سال گذشته چنین تصمیمی برای فرآورده‌های فرعی شرکت‌های پالایشی که خوراک واحدهای پایین‌دستی بودند، اخذ شد که با اعتراض زیادی مواجه شد.

جلسه هفته بعد

برخی از مجتمع‌های پتروشیمی خوراک بین مجتمعی خود را با نرخ ارز مبادله ای انجام می‌دهند و این موضوع تا حدی برای مجتمع‌های پتروشیمی توجیه اقتصادی داشت اما تغییر نرخ ارز و تسعیر می‌تواند به زیان برخی نیز باشد. به همین دلیل در شرایط کنونی یکی از مباحث اساسی در پتروشیمی‌ها چگونگی تبدیل نرخ تسعیر ارز خوراک بین مجتمعی است. شورای رقابت به دلیل حساسیت‌ها و تبعات تصمیم‌گیری این بار هم تصمیمی در این خصوص اعمال نکرد و تصمیم‌گیری بیشتر در این خصوص را موکول به شنیدن و بررسی کامل صحبت‌های طرف‌های درگیر کرده است. به گفته رضا شیوا؛ رئیس شورای رقابت مقرر شده از کسانی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار، صنایع پتروشیمی درگیر بالادستی و پایین دستی و اتاق تعاون به نوعی متخصص و ذی ربط بحث خوراک هستند برای حضور در شورا دعوت به عمل آید تا با بررسی کارشناسی آن تصمیم درست و منطقی در این باره گرفته شود چرا که تصمیم‌گیری آنی و غیرکارشناسی می‌تواند اتفاقات تنش‌زایی را به همراه داشته باشد.  

تغییر ریل با ارز تک نرخی 

البته با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر احتمال عملیاتی شدن سیاست تک نرخی کردن ارز، اگر دولت سیاست تک نرخی کردن ارز را اعمال کند دیگر نیازی به اتخاذ چنین تصمیمی  در شورا نیست و به گفته شیوا این مشکل حل می‌شود. رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اگر سیاست تک نرخی کردن ارز به زودی اجرایی نشود، شورا ملزم به تصمیم گیری در این خصوص است، گفت: هفته آینده در خصوص بحث خوراک بین مجتمعی جلسه‌ای با هماهنگی افراد ذی‌ربط تشکیل می‌شود تا در این خصوص با بررسی کارشناسی و مدیریتی یک رویکرد واحد و منطقی در این باره اتخاذ شود.

خوراک بیدبلند

شیوا البته امروز در نشست خبری خود درباره خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که با انعقاد قراردادهایی با شرکای خارجی در شرف عملیات اجرایی توسط پیمانکار است، تاکید کرده: هنوز تصمیمی درباره خوراک بیدبلند گرفته نشده است.